Commerciële impact sociale netwerken gering

Onderzoeker David Wolff van Fleishman-Hillard verwacht wel dat de sociale netwerken op termijn een belangrijke rol zullen gaan spelen bij het aankoopgedrag van consumenten: "Met de toename van trends zoals social shopping waarbij sociale netwerken aanbevelingsfuncties zullen gaan integreren, zal de invloed van sociale netwerken op besluitvormingsprocessen waarschijnlijk sterk stijgen".
Eén-op-een-reaties van bedrijven wel gewaardeerd
Indien mensen afgaan op advies van anderen, is het vertrouwen in vrienden, familie en collega's groot. De meerderheid vertrouwt opinies van vreemden maar deels, hoewel de bruikbaarheid hiervan wel weer hoger wordt geschat. Het vertrouwen in het oordeel van gesponsorde of betaalde bloggers is nihil. Ook hechten consumenten over het algemeen weinig waarde aan boodschappen die bedrijven ‘zenden’ via microblogs zoals Twitter. Het wordt pas relevant voor consumenten zelf als bedrijven rechtstreeks de dialoog aangaan.
Aan het onderzoek deden internationaal meer dan 4000 consument mee, onder wie 640 Nederlanders. Fleishman-Hillard is een communicatiebureau met focus op ‘digitale, geïntegreerde en mondiale oplossingen’. Het bedrijf is onderdeel van Omnicom Group.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee