Overslaan en naar de inhoud gaan

Commerciële impact sociale netwerken gering

Op dit moment spelen vooral zoekmachines een rol bij besluitvorming. Vooral in beslissingen rondom luxe artikelen zoals consumentenelektronica en reizen is internet dominant. Sociale netwerken dienen vooralsnog overwegend een ontspannings- en entertainmentfunctie waarbij merken hoogstens een faciliterende rol vervullen. Dit blijkt uit onderzoek naar de invloed van internet op consumenten dat communicatiebureau Fleishman-Hillard jaarlijks internationaal uitvoert.
Carriere
Shutterstock
Shutterstock

Onderzoeker David Wolff van Fleishman-Hillard verwacht wel dat de sociale netwerken op termijn een belangrijke rol zullen gaan spelen bij het aankoopgedrag van consumenten: "Met de toename van trends zoals social shopping waarbij sociale netwerken aanbevelingsfuncties zullen gaan integreren, zal de invloed van sociale netwerken op besluitvormingsprocessen waarschijnlijk sterk stijgen".

Eén-op-een-reaties van bedrijven wel gewaardeerd
Indien mensen afgaan op advies van anderen, is het vertrouwen in vrienden, familie en collega's groot. De meerderheid vertrouwt opinies van vreemden maar deels, hoewel de bruikbaarheid hiervan wel weer hoger wordt geschat. Het vertrouwen in het oordeel van gesponsorde of betaalde bloggers is nihil. Ook hechten consumenten over het algemeen weinig waarde aan boodschappen die bedrijven ‘zenden’ via microblogs zoals Twitter. Het wordt pas relevant voor consumenten zelf als bedrijven rechtstreeks de dialoog aangaan.

Aan het onderzoek deden internationaal meer dan 4000 consument mee, onder wie 640 Nederlanders. Fleishman-Hillard is een communicatiebureau met focus op ‘digitale, geïntegreerde en mondiale oplossingen’. Het bedrijf is onderdeel van Omnicom Group.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in