Overslaan en naar de inhoud gaan

IT-bedrijven zijn goede werkgever

IT-bedrijven scoren hoog op goed werkgeverschap. Bijna op alle stellingen die werknemers en managers kregen voorgelegd in het Best Workplaces onderzoek 2018 van Great Place to Work, scoorden IT-ondernemingen hoger dan gemiddeld. Omdat IT-bedrijven in een krappe markt personeel moeten werven, wordt hard gewerkt aan goed werkgeverschap.
Winnaar
© CCO / Pixabay
CCO / Pixabay

Dat IT-bedrijven zich willen onderscheiden in deze krappe arbeidsmarkt, begrijpt René Brouwers, algemeen directeur van Great Place to Work wel. Dus hij had wel gedacht dat ze goed zouden scoren op bepaalde criteria. “Maar dat ze in alle stellingen zo uitblinken, dat vind ik ook verrassend.” Vergeleken met voorgaande jaren is er een stijgende lijn zichtbaar in goed werkgeverschap, niet alleen binnen de IT-sector, zegt Brouwers. “IT-bedrijven doen het wel al jaren goed in het onderzoek, vorig jaar stonden ook IT-bedrijven in de toplijsten.”

Geluk staat centraal

Dat is dit jaar niet anders. Atlassian, maker van softwareontwikkelings- en samenwerkingstools, is de nummer 1 op de lijst van Best Workplaces binnen de multinationals. Het bedrijf wil een uitdagende werkplek zijn, met een informele cultuur. Medewerkers krijgen veel ruimte om zichzelf te ontplooien. Incentro staat opnieuw in de top-3 van middelgrote bedrijven, dit jaar op een tweede plek. Het bedrijf stuurt volledig op het geluk van medewerkers. Geluk staat centraal. Het geluk van de klant, van de organisatie, en vooral van de medewerkers.

Bij de kleine organisaties staat HR-softwareleverancier Protime op een tweede plek. Dit bedrijf investeert veel in cultuur en betrokkenheid. Iedere medewerker levert een individuele bijdrage aan de bedrijfscultuur, iedereen is vrij om uit eigen initiatief projecten op te starten. Andere IT-bedrijven die in een top 10 staan zijn: Salesforce, Cisco, Comparex, Quint Wellington Redwood, Intermax en Squerist.

Goede salarissen

IT-bedrijven scoren vooral goed op het onderdeel ‘respect’. Dat kan misschien deels aan goede salarissen in een krappe markt liggen, zegt Brouwers. Zijn ervaring is daarnaast ook dat deze bedrijven investeren in medewerkers op het gebied van werk-privé balans (ook een stelling die bovengemiddeld positief wordt beantwoord) of faciliteiten, bijvoorbeeld op het gebied van sport. “Echter uit onderzoeken weten we dat een betere beloning maar een paar maanden effectief is qua werknemersgeluk. We zien dan ook dat deze bedrijven juiste heel bewust naar het hele plaatje kijken, niet alleen secundaire voorwaarden maar veel verder dan dat.” Hier maken zij een verschil.

Werknemers van IT-bedrijven beantwoordden stellingen over hun management ook bovengemiddeld positief. “In ons onderzoek doen veel jonge bedrijven mee met mogelijk relatief jong leiderschap. We zien dat deze jonge leiders zich vaak heel bewust zijn van leiderschap in de huidige context en tijd. Zij kunnen goed leidinggeven aan een organisatie met zelfsturende teams of agile werkvormen.”

Nog werken aan trots

Natuurlijk is er ook nog ruimte voor verbetering. De stellingen op het gebied van trots worden als gemiddeld ingevuld en soms zelfs wat lager. Brouwers zoekt de oorzaak in het feit dat IT-bedrijven misschien verder van de maatschappij af staan dan een zorginstelling of andere onderneming. “Je staat wat verder van de maatschappelijke relevantie af als je apps of digitale tools bouwt. Vooral de jonge generatie heeft behoefte aan zingeving. Zij kijken kritisch naar de maatschappelijke relevatie. Ik denk dat IT-werkgevers daar nog stappen in zetten wat zal leiden tot betere resultaten op dit vlak.”

Brouwers raadt aan om dan dicht bij de core business de maatschappelijke relevantie te zoeken. “Natuurlijk kun je het strand gaan schoonmaken, dat is een goed doel. Maar dat is een eenmalige actie. Beter is het om na te denken hoe je de maatschappelijke relevantie kunt inpassen in het werk.”

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in