Overslaan en naar de inhoud gaan

Het opvallendste nieuws volgens Lex Schampers

Forrester Consulting heeft de samenwerking / communicatie tussen de afdelingen marketing en sales enerzijds en de CIO anderzijds onderzocht en kwamen tot verbluffende(?) constateringen:
Carriere
Shutterstock
Shutterstock



  1. de helft van de Nederlandse CIO’s geeft aan slechts regelmatig of vaak samen te werken met de marketing- (48%) en salesafdeling (36%)
  2. deze afdelingen kopen steeds vaker hun eigen ICT-diensten en –infrastructuren in. En dan ook nog:
  3. Verder blijkt uit hun onderzoek dat 64% van de Europese CIO's de zelfstandige aankoop van ICT-producten door de verschillende afdelingen als een bedreiging ziet voor hun eigen rol en verantwoordelijkheid.


Hier zijn veel flauwe grappen over te maken. Maar eigenlijk moet u dit feit eens dieper laten doordringen met wat er staat.In feite staat hier dat bedrijfsafdelingen geen inzicht, geen vertrouwen, geen zin hebben in samenwerking met de IT-afdeling (ik chargeer graag even). De vraag komt hierbij naar voren, waarom gebeurt dit? Nog belangrijker is de vraag: Wat gaan wij hieraan doen?

Bijzonder hierbij is, dat de lezer even stilstaat bij de vraag, wie wordt hier nu bedoeld met de term: wij? Interpreteert de lezer dit als: Wij, de CIO, de IT-afdeling? Of wordt dit geïnterpreteerd als: Wij, de totale organisatie (het bedrijf)? In mijn visie ligt hier ook het grote verschil. Het antwoord moet m.i. namelijk zijn: “Wij, de totale organisatie”. Daar ligt m.i. ook de kern van het thema Informatie Professional 3.0 dat door prof. Dr. Rick Maes aan de orde gesteld wordt.

De IP 3.0 maakt deel uit van de organisatie. Hij/zij praat, ademt, droomt in de taal van de organisatie. Is communicatief en verstaat de business van de organisatie als ware hij/zij onderdeel van welke afdeling van die organisatie dan ook. Dit vergt nogal veel van de IT-afdelingen en hun leidinggevenden. “Zachte” vaardigheden als communicatief kunnen zijn, het vakgebied in begrijpelijke taal kunnen vertalen (die iedereen begrijpt) en prestatieafspraken te maken die ook logisch zijn en begrip hebben voor de andere afdelingen als de IT het niet goed (genoeg) heeft gedaan.

Als alle werkgevers en de IT-beroepsgroep zich dit als totaal realiseert (van CEO / CIO tot uitvoerende (Helpdesk-)medewerker toe) en hier de komende jaren tijd en effort in gaat steken, dan liggen hier gouden vooruitzichten voor de organisaties. Wellicht wordt dan de IT ook als normaal bedrijfsmiddel in de organisaties gezien, net als alle andere productie (ondersteunende) bedrijfsmiddelen

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in