Overslaan en naar de inhoud gaan

'Oracle zal klanten onder druk zetten om te migreren naar Fusion'

Oracles omzet uit applicaties ontwikkelt zich niet goed, constateert Forrester. Naaste concurrent SAP doet het beduidend beter. Dat kan deels verklaard worden door de appreciatie van de dollar: de waardevermeerdering van de dollar ten opzichte van de euro scheelt 4 tot 7 procentpunten in de groei. Maar dat verklaart niet het hele verschil.
Business
Shutterstock
Shutterstock

Klanten houden het bij de gekende productlijnen

Naast die externe factor speelt bij Oracle ook een rol dat zijn klanten de neiging hebben Oracles nieuwe productlijn - de Fusion-applicaties - te negeren, en vast te houden aan de oudere producten die Oracle in zijn Fusion-lijn probeert samen te brengen. Daarbij verkeren ze in de prettige zekerheid dat Oracle heeft toegezegd dat het de verschillende bedrijfstoepassingen die het in de loop der tijd ontwikkeld en vergaard heeft - zoals PeopleSoft, J.D. Edwards en Siebel - zal blijven ondersteunen.

Die toezegging voorkwam destijds, in 2006, dat klanten van de overgenomen bedrijven over zouden lopen naar een concurrent. Maar het voorkomt nu ook dat klanten overstappen op de Fusion-applicaties waarmee Oracle zijn klanten wil verleiden over te stappen naar één en dezelfde codebasis per applicatie, constateert Forrester. Uit een klein onderzoek onder zo'n 80 klanten van Oracle blijkt dat ook. Twee derde is niet van plan om over te stappen op Fusion, en van de bedrijven die dat wel overwegen zullen de meeste maar één module afnemen. Dat roept de vraag op of Fusion de toekomst is van Oracle, of alleen maar een extra applicatie in Oracles softwareportfolio.

Oracle heeft veel belang bij Fusion

Voor Oracle ligt de weg vooruit in bredere adoptie van zijn Fusion Applications. Dat zou een impuls geven aan zijn licentieomzet, en op termijn de kosten van het onderhouden van alle afzonderlijke productlijnen kunnen verminderen. Oracle heeft simpelweg te veel geïnvesteerd in Fusion om een ander pad te kiezen. Klanten kunnen er daarom op rekenen dat Oracle het overstappen naar Fusion meer zal gaan stimuleren.

Welke vorm dat stimuleren krijgt, laat zich moeilijk voorspellen, stelt Forrester. Mogelijk gaat Oracle de oudere productlijnen - of enkele daarvan - minder actief onderhouden, al zal Oracle daar gezien de toezeggingen en zijn belang bij de onderhoudsinkomsten behoedzaam mee om gaan. Het kan ook zijn dat Oracle de wortelbenadering kiest, en overstappen op Fusion aantrekkelijker gaat maken.

Klant moeten zich beraden op toekomst van applicatieportfolio

Hoe dan ook is het voor Oracles klanten verstandig zich te beraden op de manier waarop ze om willen gaan met de druk die van Oracle te verwachten is. De beste aanpak in dat verband is het ontwikkelen van een applicatiestrategie voor de langere termijn op basis van de vraag, welke applicaties deel uit moeten blijven maken van hun informatiehuishouding, welke vervangen moeten worden, welke naar een nieuwe versie getild moeten worden, en of er ook nieuwe applicaties nodig zijn.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in