Forrester ontkracht drie mythes over softwaregebruik in bedrijven

De eerste mythe die Forrester ontkracht is, dat bedrijven hun medewerkers zouden gaan faciliteren met publiek sociale netwerken. Niet dat de samenwerkingsmogelijkheden van die netwerken geen aantrekkingskracht uitoefenen. Maar bedrijven maken zich wel zorgen over de mogelijke gevolgen daarvan. De helft van de ondervraagden geeft dan ook aan dat ze Facebook en Twitter strikt gescheiden willen houden van de bedrijfsapplicaties. Daartegenover staat 14 procent die deze publieke sociale netwerken wel wil integreren in de bedrijfsapplicaties.
Nog zo'n standaard opvatting is dat bedrijven niet langer zelf software zouden ontwikkelen. Dat is zeker niet waar. Bedrijven geven ongeveer evenveel uit aan de aanschaf van standaard-applicaties als aan zelfbouw, beide goed voor zo'n 26 procent van het softwarebudget. Zelfbouw heeft vooral een plaats waar men geen behoefte heeft aan het hele pakket, en bij bedrijfsspecifieke toepassingen waar men niet regelmatig door externe ontwikkelingen tot aanpassing wordt gedwongen - zoals bij financiële software bijvoorbeeld het geval is.
Ook het idee dat Software- en Platform-as-a-Service in de plaats zullen komen van het gebruik van computers in huis, wordt door de respondenten weersproken. Bedrijven die niet in de eerste golf op deze oplossingen overstapten, zijn ook weinig genegen om dat in de toekomst doen. De interesse in SaaS en PaaS is er wel, maar dan als aanvulling, in een hybride model.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee