Overslaan en naar de inhoud gaan

Forrester ontkracht drie mythes over softwaregebruik in bedrijven

Forrester ondervroeg 2444 IT-beslissers in de Canada, Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. De conclusie: een aantal opvattingen over de manier waarop bedrijven software inzetten, is nergens op gebaseerd.
Business
Shutterstock
Shutterstock

De eerste mythe die Forrester ontkracht is, dat bedrijven hun medewerkers zouden gaan faciliteren met publiek sociale netwerken. Niet dat de samenwerkingsmogelijkheden van die netwerken geen aantrekkingskracht uitoefenen. Maar bedrijven maken zich wel zorgen over de mogelijke gevolgen daarvan. De helft van de ondervraagden geeft dan ook aan dat ze Facebook en Twitter strikt gescheiden willen houden van de bedrijfsapplicaties. Daartegenover staat 14 procent die deze publieke sociale netwerken wel wil integreren in de bedrijfsapplicaties.

Nog zo'n standaard opvatting is dat bedrijven niet langer zelf software zouden ontwikkelen. Dat is zeker niet waar. Bedrijven geven ongeveer evenveel uit aan de aanschaf van standaard-applicaties als aan zelfbouw, beide goed voor zo'n 26 procent van het softwarebudget. Zelfbouw heeft vooral een plaats waar men geen behoefte heeft aan het hele pakket, en bij bedrijfsspecifieke toepassingen waar men niet regelmatig door externe ontwikkelingen tot aanpassing wordt gedwongen - zoals bij financiële software bijvoorbeeld het geval is.

Ook het idee dat Software- en Platform-as-a-Service in de plaats zullen komen van het gebruik van computers in huis, wordt door de respondenten weersproken. Bedrijven die niet in de eerste golf op deze oplossingen overstapten, zijn ook weinig genegen om dat in de toekomst doen. De interesse in SaaS en PaaS is er wel, maar dan als aanvulling, in een hybride model.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in