Overslaan en naar de inhoud gaan

Davinci versterkt marktpositie door overname

Beide bedrijven leveren toepassingssoftware voor verstrekkers van consumptieve en hypothecaire kredieten. Davinci legt zich daarbij toe op front- en midoffice-applicaties voor het indienen en beoordeeld krijgen van leningsaanvragen. Finbetween concentreert zich op backoffice-applicaties voor het beheer van eenmaal afgesloten leningen. Beide bedrijven bedienen enkele tientallen klanten, zij het dat Davinci (155 medewerkers) wel beduidend groter is dan het ook aanmerkelijk jongere Finbetween.
Business
Shutterstock
Shutterstock

De betrekkelijke 'jeugdigheid' van Finbetween zou volgens een woordvoerder van Davinci ook een rol hebben gespeeld in de businesscase voor de gedeeltelijke overname. Finbetween is in 2009 van start gegaan en heeft dus software die geheel naar de inzichten van deze tijd is ingericht, met bijvoorbeeld cloudmogelijkheden die Davinci zelf nog moet realiseren. Primair echter gold de overweging van de wederzijdse aanvulling van beider productportfolio's.

Van projecten naar pakketten

Davinci ging begin jaren 90 van start met advies en inzet van IT-professionals in projecten bij banken als SNS, BLG, ASR en Aegon. Vanuit de daar opgedane kennis wordt de afgelopen jaren gewerkt aan semi-pakketoplossingen voor de front- en midoffice van de kredietverstrekkers. Deze parameteriseerbare standaard oplossingen worden nu toegepast door Nationale Nederlanden en FREO. De frontoffice-oplossing van Davinci voorziet in verkoopondersteunende functies, waarmee de klant zelf kan nagaan hoeveel hij eventueel zou kunnen lenen. Daarnaast ondersteunt ze uiteraard het indienen van de aanvraag. De midoffice-applicatie ondersteunt de afwikkeling van aanvragen.

Fraudedetectie kan sneller en effectiever

Een traditioneel arbeidsintensieve en tijdrovende stap daarbij is altijd de inzameling van bewijsmateriaal, zoals identiteitsdocumenten en een salarisstrook. Niet zelden is daar een doorlooptijd van meer dan 2 weken mee gemoeid. Door dat proces volledig te automatiseren -- de particulier biedt de 'bewijzen' als scan in een webformulier aan -- lukt het om deze processtap terug te brengen tot een 'kwestie van minuten'.

Op de vraag of het wegautomatiseren van de menselijk beoordeling niet een aanzienlijk frauderisico introduceert, riposteert marketing- en verkoopverantwoordelijke Dirk Jan Lassing van Davinci dat het tegendeel het geval is. De software checkt de aangeboden informatie via tekstanalyse op externe (klopt het met wat we via andere bronnen weten?) en interne consistentie (bevatten de documenten geen interne tegenstrijdigheden). "Als een aanvrager met Photoshop het brutosalaris op zijn salarisstrook verandert, dan zal het hem vrijwel zeker niet lukken om ook alle daarvan afgeleide bedragen correct aan te passen, en valt hij dus onmiddellijk door de mand. Een menselijke controleur zal als regel niet zo categorisch grondig controleren."

Maar voor de kredietverstrekker is minstens zo belangrijk dat hij dat deze met deze oplossing in staat is om te concurreren op snelheid.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in