Dataverlies vooral door eigen toedoen

De bedoeling was om er achter te komen of er vertrouwelijke informatie van bedrijven op straat is komen liggen, hoe vaak dat is gebeurd en vooral hoe het in zijn werk is gegaan. Bij het laatste bleek het vooral te gaan om stommiteiten van de eigen medewerkers.
Misstappen van personeel
Meestal wordt de schuld gegeven aan de kwetsbaarheid van de applicaties, waardoor gevoelige gegevens onbedoeld naar buiten komen. Maar een verkeerd gebruik van de applicaties is vaak de boosdoener. Bijvoorbeeld medewerkers die bedrijfsdocumenten via hun e-mail versturen. De beveiliging van het e-mailsysteem is dan de enige barrière tussen de gegevens en spiedende ogen van derden.
Soms is zelfs de beveiliging van het e-mailsysteem overbodig, omdat de medewerker in kwestie een keylogger op zijn systeem heeft staan. Die malware maakt een opname van alle toetsaanslagen en stuurt deze door naar een derde. Die derde heeft vervolgens toegang tot het mail-account om maar wat te noemen.
Kostenpost
Het wegraken van gevoelige gegevens is niet alleen vervelend, het kost ook geld. De onderzoekers hebben een berekening gemaakt van de gemiddelde schade die een bedrijf oploopt bij dataverlies. Voor een groot bedrijf ligt dat gemiddeld op 2,4 miljoen dollar per geval. Een bedrijf uit de middencategorie zal gemiddeld 100.000 dollar armer zijn na een lek.
Duidelijkheid
Daarnaast wordt ook schade geleden die niet direct in geld is uit te drukken: de imagoschade. Grote bedrijven blijken trouwens eerder bereid te zijn om een lek te melden dan de bedrijven uit de middencategorie. Gevraagd naar de frequentie van het aantal datalekken antwoordt 91 procent van de ondervraagden dat het minstens één keer per jaar gebeurt.
Personeel opvoeden
“Het is van cruciaal belang om werknemers bewust te maken van beveiligingsrisico’s. Laat hen weten wat wel en niet is toegestaan op basis van het beveiligingsbeleid, en wat de gevolgen zijn als zij de interne richtlijnen overtreden”, zegt malware-expert Kirill Kruglov van Kaspersky Lab.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee