Verliezen Sony stapelen zich op

Een jaar geleden was het verlies nog veel groter (1,28 miljard euro), maar dat was het gevolg van het verbreken van joint ventures op het gebied van mobiele telefonie en lcd-panelen.
De omzet van Sony in het derde kwartaal steeg van 1,82 biljoen naar 1,95 biljoen yen, ongeveer 15,66 miljard euro.
Verkoop PlayStation Portable valt zwaar tegen
Sony ondervindt op verschillende fronten tegenwind. De verkoop van de PlayStation Vita, de opvolger van de PlayStation Portable (PSP), valt erg tegen. Vorig jaar mei verwachtte het bedrijf nog dat het dit boekjaar 16 miljoen draagbare spelcomputers kon verkopen. In november werd die prognose al afgezwakt tot 10 miljoen stuks en nu denkt Sony dat het niet meer dan 7 miljoen worden. Als de geruchten niet bedriegen, onthult Sony op 20 februari de vierde generatie van zijn PlayStation-console.
Verliezen op mobieltjes teruggedrongen
De divisie mobiele apparatuur, waar de smartphones en tablets onder vallen, leed een operationeel verlies van 21,3 miljard yen (172 miljoen euro). Dat is overigens wel veel minder dan de 48,4 miljard yen verlies een jaar geleden.
Met de verkoop van tv-toestellen gaat het evenmin gesmeerd. De prognose van 17,5 miljoen toestellen uit mei 2012 is inmiddels neerwaarts bijgesteld tot 13,5 miljoen.
Verkoop onroerend goed biedt voorlopig soelaas
Voorlopig komt de redding van Sony uit de verkoop van onroerend goed. Door de verkoop van onder meer een kantoorgebouw in New York voor 1,1 miljard dollar ( 825 miljoen euro) denkt het bedrijf nog steeds een nettowinst van 20 miljard yen (161 miljoen euro) over het hele boekjaar te kunnen halen. Sony sluit zijn boekjaar eind maart af.
Sony kampt met krimpende markt voor veel elektronica
Maar de groeiperspectieven van Sony voor de langere termijn zijn niet rooskleurig, al probeert het bedrijf met ultra-HD-tv, nieuwe Xperia-smartphones en tablets concurrenten als Apple en Samsung van repliek te dienen. Sony kampt echter met een krimpende markt voor veel traditionele elektronicaproducten. Het Nederlandse Philips trok zich al eerder geleidelijk terug uit activiteiten als pc’s, audio-apparatuur en televisies waar Sony nog steeds zwaar op leunt omdat de winstmarges klein zijn en de concurrentie hevig is.
Herstructurering minder succesvol dan bij concurrenten
Kazuo Hirai, die sinds april 2012 bestuursvoorzitter is, boekt wel enig succes met een herstructurering waarbij 10.000 banen zijn geschrapt. Maar ondanks pogingen om de tv-activiteiten weer winstgevend te maken, verwacht financieel directeur Masaru Kato op dit onderdeel een jaarverlies van 80 miljard yen (647 miljoen euro). In totaal heeft Sony al 692 miljard yen (5,5 miljard euro) verlies geleden op de productie van tv’s. Concurrenten als Panasonic en Sharp zijn er beter in geslaagd hun activiteiten te herstructureren en schrijven weer zwarte cijfers.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee