Overslaan en naar de inhoud gaan

Reiswereld worstelt met Google

Touroperators en reisbureaus voelen de macht van Google al in de portemonnee. De prijzen voor advertenties schieten omhoog, maar niet gevonden worden op de site is nog veel duurder. Bovendien staat de reiswereld argwanend tegenover Google Ventures, de tak van Google die participaties neemt in internetbedrijven, waaronder reissites. Volgens Google is dat voor "de interessante technologie", volgens de reisbranche wil Google zelf reizen gaan verkopen.
Business
Shutterstock
Shutterstock

"Ik ben uitermate argwanend", zei TUI-bestuursvoorzitter Steven van der Heijden op het ANVR-congres in Egypte, waar James van Thiel van Google Travel zich in het hol van de leeuw waagde. "Als ze echt geen reizen gaan verkopen, laat ze dat dan zwart op wit vastleggen", aldus Van der Heijden. "We blijven een onafhankelijke zoekmachine", verzekerde Van Thiel. "We zijn geen bedreiging, we willen alleen maar helpen."

In de VS is Google bezig met de overname van ITA Software, de grootste leverancier van vluchtgegevens. De reiswereld heeft daar al bezwaar tegen gemaakt omdat Google te veel invloed zou krijgen. Bovendien lanceerde Google onlangs Google Shopping in de VS en Frankrijk, waar consumenten producten kunnen vergelijken en kopen en afrekenen. In Nederland loopt daarmee een test.

Koepel Thuiswinkel.org, waarbinnen de reissector een grote speler is, mengt zich in de discussie. "Veel van onze leden maken zich zorgen over de dominante positie van Google. Net als dat destijds het geval was bij Microsoft", zei directeur Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org. Hij erkent dat de reiswereld ook veel baat heeft bij Google. "Dat was bij Microsoft ook zo, die hebben de industrie wel vooruit geholpen."

Maar als er maar weinig aanbieders zijn, gaat de prijs omhoog en worden de kosten doorberekend aan de consument. Volgens Jongen zou het goed zijn als Google meer inzicht geeft in de activiteiten. "Dat wilde Microsoft aanvankelijk ook niet." Jongen vraagt zich met de branche af hoelang Google met al zijn participaties en plannen nog als onafhankelijke zoekmachine kan worden gezien. "Als ze dat niet meer zijn, is dat niet erg, maar dan moeten ze daar wel transparant over zijn."

Volgens Jongen overstijgt het 'Google-probleem' de reisbranche. "Het gaat alle webwinkeliers aan." Nu het probleem is geconstateerd wil Thuiswinkel.org het op de kaart zetten en met Google in gesprek. "De volgende stap zou dan op Europees niveau zijn en als het nodig is vragen we om maatregelen, net zoals dat destijds bij Microsoft is gebeurd."

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in