Overslaan en naar de inhoud gaan

Rechtszaak: 'Google Toolbar schendt privacy'

De klager, Jason Weber uit het New Yorkse stadsdeel Brooklyn, heeft zijn aanklacht ingediend bij een federale rechtbank in San Jose (Californië). Hij heeft tegelijk een verzoek ingediend om de zaak tot 'class action suit' te bestempelen, zodat ook andere benadeelden van een eventuele gunstige uitspraak kunnen profiteren. Dat meldt persbureau Bloomberg.
Business
Shutterstock
Shutterstock

Google zou gebruikers Toolbar misleiden
Volgens Weber overtreedt Google met zijn toolbar de privacywetgeving doordat de 'add-in' voor browsers persoonlijke gegevens van de gebruiker doorgeeft aan de zoekgigant. Google zou gebruikers die de software downloaden hebben misleid door te stellen dat het mogelijk is via de instellingen van de software het doorgeven van persoonsgegevens te blokkeren.

In een productbeschrijving stelt Google dat de Toolbar kan worden gebruikt zonder persoonlijke informatie met Google te delen. Een uitzondering daarop zijn voorzieningen die werken in combinatie met een persoonlijke Google-account. Bijvoorbeeld gebruikers van Gmail en Picasa hebben zo'n account. Volgens Google is het wel mogelijk dat zoektermen en adressen van webpagina's informatie bevatten waarmee de gebruiker kan worden geïdentificeerd.

Ook advertentiekopers in China naar de rechter
Elders in de wereld ligt Google eveneens juridisch onder vuur. Zeven Chinese advertentieverkopers zijn naar de rechter gestapt nadat Google hun contract in september zonder opgaaf van redenen had opgezegd. Sindsdien waren de advertentieverkopers met Google in gesprek om de maatregel ongedaan te maken, waarbij ze zich in een open brief tot de oprichters-directeuren Larry Page en Sergey Brin richtten, maar afgelopen vrijdag brak Google de besprekingen af.

Franse reclamebureaus boos over verkoop merknamen
In Frankrijk hebben adverteerders zich in een open brief tegen Google gekant. Ze maken er bezwaar tegen dat het zoekbedrijf in het kader van zijn dienst AdWords merknamen verkoopt als trefwoorden bij zoekresultaten, ook als die merknamen aan andere bedrijven toebehoren. Dat kunnen concurrenten zijn, maar bijvoorbeeld ook wederverkopers van de producten van het merk in kwestie. Op die manier kunnen gebruikers van zijn zoekdienst meer relevante informatie krijgen, aldus Google.

Een van de Franse klagers is UDA, een reclamebureau dat onder andere Air France, BNP Paribas en Nestlé vertegenwoordigt. Verder hebben zich 3 brancheorganisaties bij het protest aangesloten. Zij vinden dat Google met het verkopen van merknamen "een grens heeft overschreden". Google stelt dat bedrijven altijd bezwaar kunnen maken tegen specifieke advertenties op zijn site.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in