Overslaan en naar de inhoud gaan

Microsoft breidt zoeksysteem Bing uit

Met de nieuwe toevoegingen aan Bing denkt Microsoft zich te kunnen onderscheiden van marktleider Google. Een van de ontwerpprincipes van Bing is dat gebruikers na een zoekopdracht zoveel mogelijk informatie meteen voorgeschoteld krijgen, in plaats van te moeten doorklikken naar de oorspronkelijke website. De veranderingen worden in de komende dagen geleidelijk doorgevoerd.
Business
Shutterstock
Shutterstock

Wie bijvoorbeeld op reis wil, krijgt voortaan meer informatie gepresenteerd over vervoersopties, evenementen op de plaats van bestemming, weerberichten en dergelijke. Het zoeken naar een bepaald product levert meer details dan voorheen op over wat er allemaal te koop is.

Een andere verbetering zit in de preview-modus van Bing. Bij het bewegen van de muisaanwijzer over zoekresultaten werd tot dusver alleen een venster met beschrijvende tekst getoond. Voortaan krijgt de gebruiker een mini-weergave van de betreffende site te zien.

Bij zoekopdrachten waaraan berekeningen en andere cijfermatige informatie te pas komt, krijgt de Bing-gebruiker bovenaan de lijst resultaten van Wolfram Alpha gepresenteerd. Microsoft heeft hiervoor een overeenkomst gesloten met dit 'rekenkundige kennissysteem’ (computational knowledge engine). Wolfram Alpha is opgezet door de Britse wetenschapper Stephen Wolfram (1959), directeur van Wolfram Research en geestelijke vader van het programma Mathematica.

Het officiële Bing-blog geeft een aantal voorbeelden, zoals de voedingswaarde en het vitaminegehalte van bepaalde gerechten, de verhouding tussen lichaamsgewicht en lengte (Body Mass Index, BMI), het plotten van wiskundige vergelijkingen in een grafiek en het maken van 3D-afbeeldingen van veelhoeken.

Het marktaandeel van Bing (voorheen Microsoft Search) loopt nog steeds ver achter op dat van Google, maar de zoekmachine van Microsoft wint wel gestaag terrein. Volgens marktonderzoeker comScore had Bing in september 9,4 procent van de Amerikaanse zoekmarkt in handen, iets meer dan in augustus. Yahoo had in september 18,8 procent en Google 64,9 procent. Microsoft sloot in juli een technologie- en marketingpact met Yahoo. Over enkele dagen publiceert comScore naar verwachting de resultaten over oktober.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in