IBM richt pijlen op Microsoft in Afrika

IBM richt zijn pijlen op Afrika, omdat het nog een van de weinige groeimarkten is, zelfs tijdens de recessie. Marktonderzoeksbureau IDC gaat uit van een groei van 2,3 procent voor dit jaar tot 22,1 miljard dollar. Veel bedrijven en overheidsinstanties in de regio kiezen voor Microsoft. Het softwarebedrijf biedt doorgaans financieel aantrekkelijke pakketten in ontwikkelingslanden en heeft licentieovereenkomsten getekend met de overheiden van onder meer Libië en Egypte.
IBM wil dit patroon doorbreken. Veel bedrijven en organisaties in Afrika kunnen het zich niet veroorloven om hun personeel te voorzien van dure pc's. Door tegen een lage prijs via internet software te distribueren voor met name netbooks, die vaak niet meer kosten dan 300 dollar, hoopt IBM marktaandeel af te snoepen van Microsoft.
Het IBM-pakket bestaat uit het gratis Symphony-pakket voor tekstverwerking en andere desktopapplicaties, e-mail en technologie voor social networking.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee