Google past advertenties aan op surfgedrag

Om die interessegebieden in kaart te brengen, gaat Google een Doubleclick-cookie plaatsen op de pc van websurfers. Via die cookie wordt bijgehouden welke sites bezocht zijn, althans, als die sites gebruik maken van Googles AdSense. Op basis van die informatie kan Google advertenties aanpassen aan de smaak van de internetter, ook als de bezochte site daar geen duidelijke indicatie voor geeft.De profilering van internetters via hun surfgedrag staat in een kwade reuk. Het wordt vrij algemeen gezien als een stap op weg naar inbreuk van de privacy, die mogelijk kwalijke gevolgen voor de internetters kan krijgen. Om de critici de wind uit de zeilen te nemen, lanceert Google zijn profileringsservice in alle openheid. Daarnaast krijgt eenieder de mogelijkheid zijn geregistreerde voorkeuren in te zien en te wijzigen via de Ads Preference Manager. Dat tool biedt ook de mogelijkheid om deelname af te wijzen. Daartoe wordt dan een opt-outcookie geplaatst op de server. Voor internetters die hun cookie-bestand regelmatig legen is er ook een opt-outservice in de vorm van een plug-in.Google realiseert zich overigens ook dat men zich zal afvragen, waarom advertentieprofilering automatisch wordt ingesteld, en niet als een opt-inservice. Volgens het bedrijf zou een opt-inconstructie in tegenspraak zijn met het economisch model van de digitale wereld, die draait op advertentiegelden. Op maat gesneden advertenties zijn bovendien in het belang van de intenetters, redeneert Google.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee