Rechters weten te weinig van ICT

De behoefte aan meer in ICT gespecialiseerde rechters is een spontane wens van vooral de ondervraagde bedrijfsjuristen. Het onderzoek richtte zich op een aantal andere specialisaties. ICT was niet opgenomen in de lijst met antwoordmogelijkheden.
Rechter snapt het niet
De respondenten geven aan dat het vrij vaak voorkomt dat rechters door de technische kant van ICT het geschil niet snappen. Zo beschrijft een advocaat hoe bij een kort geding in een geschil dat de dagelijkse business van zijn client bedreigde dat de rechter de volgende openingszin uitsprak: "Ik heb vorige week een pakketje Windows voor mijn vrouw aangeschaft. Zo ver gaat mijn kennis van IT." Daardoor daalde het vertrouwen van de client in het oordeel van de rechter tot nul en mijdt deze voortaan de rechtbank bij IT-geschillen, aldus de advocaat.
Wel zijn respondenten er van overtuigd dat de rechters doorgaan wel genoeg adequate juridische kennis hebben om de geschillen te kunnen beoordelen. Het knelpunt is de kennis van en inzicht in de techniek, de processen en de sector.
Vooral bij civiele procedures is een grotere kennis van ICT wenselijk. Onderwerpen die onder meer worden genoemd zijn procedures over intellectueel eigendom van software, geschillen over de uitvoering van ICT-contracten, de werking van software die in het geding is, de al dan niet correcte oplevering van zaken en procedures rond IT en outsourcing.
Grotere specialisatie leidt volgens de respondenten tot betere uitspraken en snellere procedures doordat uitleg van basiszaken achterwege kan blijven, wat ook geldt voor het inschakelen van deskundigen.
Een oplossing voor dit probleem zou kunnen liggen in een concentratie op 2 tot 4 locaties in Nederland voor gespecialiseerde rechtspraak op het gebied van ICT.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee