Meta zet AR-filters voor Facebook en Instagram uit na uitspraak Clearview AI
Meta, het moederbedrijf van Facebook en Instagram, meldt aan Cnet dat de AR-technologie "geen gezichtsherkenning is”. Toch stopt het bedrijf tijdelijk met zijn AR-filters en avatars om "onnodige en afleidende rechtszaken" te voorkomen.
De beslissing volgt een dag nadat er in de staat Illinois een schikking werd getroffen rondom Clearview AI, een gezichtsherkenningsbedrijf dat zijn database aan particuliere bedrijven verkocht.
Meta meldt dat het aan de slag gaat met een opt-in-mogelijkheid, zodat de AR-effecten binnenkort terug kunnen keren naar de platforms. AR-effecten zijn in Texas en illinois ook uitgeschakeld in Messenger, Messenger Kids, Facebook en Portal. Het bedrijf benadrukt echter dat de technologie geen gezichtsherkenningstechnologie is en niet wordt gebruikt voor identificatiedoeleinden.
Vorige rechtszaken
Facebook verloor vorig jaar nog een rechtszaak over gezichtsherkenningstechnologie, waarbij een rechter in Illinois een schadevergoeding van 650 miljoen dollar toekende aan gebruikers.
Ook in Texas werd Facebook aangeklaagd voor het gebruik van gezichtsherkenningstechnologie, waarbij gesteld werd dat er niet op de juiste manier toestemming is gegeven voor de biometrische gegevens. Het bedrijf stopte naar aanleiding daarvan met zijn gezichtsherkenningssysteem af en verwijderde de gezichtsscangegevens van meer dan 1 miljard gebruikers.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee