EU: Garantie Apple nog steeds onder de maat

In september stuurde Reding een brief aan de 27 lidstaten met het verzoek de lokale garantiebepalingen van Apple tegen het licht te houden. Gisteren meldde de eurocommissaris, die verantwoordelijk is voor mededinging, dat de resultaten van die inventarisatie haar niet bevallen.
De verschillen in handhaving van de Europese garantievoorwaarden tonen volgens Reding aan dat de Europese Commissie niet lijdzaam aan de kant kan blijven staan. Op nationaal niveau worden de Europese regels "uiteenlopend en inconsistent" nageleefd.
EU-richtlijn stelt garantie van 2 jaar verplicht
Fabrikanten moeten in de Europese Unie wettelijk minimaal 2 jaar garantie geven op hun producten. Apple probeerde daar onderuit te komen door slechts 1 jaar garantie te geven en klanten die meer zekerheid wensen een aanvullende Applecare-garantie te verkopen. Al in 2011 kreeg het bedrijf in Italië een boete opgelegd voor die overtreding van de EU-richtlijn.
Reding constateert nu dat Apple nog steeds in 21 EU-landen consumenten niet correct informeert over hun wettelijke rechten. "Dat is gewoon niet goed genoeg", meent de eurocommissaris.
Reding kan alleen lidstaten wegens verzuim aanpakken
Het probleem is dat 'Brussel' Apple zelf niet juridisch kan aanpakken omdat de bescherming van consumentenrechten grotendeels op lidstaatniveau is geregeld. Reding heeft op dit moment als enig machtsmiddel om nationale regeringen juridisch aan te pakken die een loopje nemen met de handhaving van de Europese regels.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee