Overslaan en naar de inhoud gaan

Britse websites aansprakelijk voor laster

Het vonnis betekent dat bedrijven die klachten ontvangen over lasterlijke of aanstootgevende commentaren op hun sites actiever moeten optreden. Dat meldt de Britse zakenkrant Financial Times.
Business
Shutterstock
Shutterstock

Het High Court kwam tot zijn uitspraak in een beroepszaak over 8 commentaren die in april 2011 waren geplaatst op het blog ‘London Muslim’. Het blog wordt gehost door Blogger, een gratis dienst van Google. De reacties werden pas in augustus van hetzelfde jaar verwijderd nadat een lezer van het blog, Payam Tamiz, zijn beklag had gedaan.

Lagere rechter vond Google niet aansprakelijk

In het oorspronkelijke vonnis over de zaak had de rechtbank geoordeeld dat Google in 1e en 2e instantie niet de uitgever was van de gewraakte teksten en daarom niet aansprakelijk kon worden gesteld. Het High Court komt nu tot een wat ander oordeel. De opperrechters vinden het “op zijn minst discutabel” dat Google na de kennisgeving “aansprakelijk werd voor voortgaande publicatie van het materiaal”.

Google gaf als reactie dat diensten als Blogger “gebruikers helpen zichzelf te uiten en verschillende standpunten met elkaar te delen”. Als sprake is van inhoud die illegaal of strijdig is met de gebruiksvoorwaarden zal Google deze blijven verwijderen, aldus het bedrijf.

In dit geval wees het Hooggerechtshof de eis van Tamiz uiteindelijk toch af, omdat er onvoldoende bewijs was dat de gewraakte teksten door zoveel mensen waren gelezen dat je van laster kunt spreken.

Bedrijven moeten meer tijd en geld en controle steken

Advocaat Ian De Freitas vindt het vonnis slecht nieuws voor internetbedrijven die altijd hebben betoogd dat ze een soort telecombedrijven zijn die wel voor verbindingen zorgen maar niet verantwoordelijk zijn voor wat er wordt uitgewisseld. De Freitas zei tegen de Financial Times dat Google van de rechter had willen horen dat het nooit als uitgever van smadelijke content kan worden beschouwd. Dat punt heeft Google nu verloren, meent de advocaat.

Het modereren van reacties op hun websites kan vooral voor kleine bedrijven en internetstarters een probleem worden, vreest De Freitas. Ze maken bijna allemaal gebruik van ‘content’ die door de gebruikers wordt gemaakt en zullen tijd en geld moet steken in het controleren van de commentaren op hun sites.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in