AdBlock krijgt gelijk in Duitse rechtszaal

Maar de rechter in Hamburg oordeelde dat de eindgebruiker het recht heeft zelf te beslissen wat hij wel en wat het niet in zijn browservenster wenst te zien.
De uitgevers zeggen het er niet bij te laten zitten. "Het bedreigt de persvrijheid. Daarom wachten we de schriftelijk onderbouwing van de uitspraak af en zullen we die onderzoeken op aanknopingspunten voor een hoger beroep", citeert BCC, die tevens weet te melden dat de makers van AdBlock Plus ook nog rechtszaken van ProSiebenSat.1, RTL Interactive en Axel Springer te wachten staat.
Whitelist
Gebruikers installeren ad-blockers omdat ze de advertenties als hinderlijk ervaren of omdat de het laden van pagina's langer duurt als eerst zware advertenties worden geladen. Tegenstanders van adblocking wijzen er op dat advertenties voor veel nieuwssites een essentiële bron van inkomen zijn, zonder de welke dergelijke sites veelal niet exploitabel zouden zijn. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor de site die u op dit moment bezoekt.
AdBlock is niet ongevoelig voor die redenatie en stelt z'n gebruikers dan ook in de gelegenheid om alleen storende en systeemcapaciteit opslorpende advertenties tegen te houden. Bij die instelling worden advertenties van aanbieders die zich aan een set van redelijke regels houden wel toegelaten.
Om op de whitelist van AdblockPlus te belanden moeten adverteerder overigens wel een vergoeding betalen aan Eyeo, het Keulse bedrijf achter de AdBlock-Plus-dienst, die gratis is voor gebruikers. Volgens Eyeo zouden al zo'n 350 uitgeverijen die stap hebben gezet.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee