Windows Phone 7 trekt meer ontwikkelaars dan iOS

Developer Intentshare Index 2011
Platform | Leverancier | Ontwikkelaars met plannen |
Android | 35% | |
Windows Phone | Microsoft | 32% |
Chrome OS | 28% | |
iOS | Apple | 27% |
MeeGo | Intel/Nokia | 27% |
Qt | Nokia | 25% |
BlackBerry OS | RIM | 24% |
WebOS | HP/Palm | 22% |
Bron: Developer Economics 2011, Vision Mobile/BlueVia, juni 2011
In een blog noemt marketing manager Matos Kapetanakis van Vision Mobile de opkomst van Windows Phone 7 een verrassing. Het nieuwe platform van Microsoft is in hoog tempo bezig een lieveling van ontwikkelaars te worden, ondanks lauwe verkoopcijfers in het vierde kwartaal van 2010 en het eerste kwartaal van 2011.
WP7 biedt concurrerend platform met sterke tools
Kapetanakis ziet diverse redenen voor de populariteit van Windows Phone. Microsoft heeft met WP7 echt een concurrerend platform inclusief een krachtige toolset weten te produceren. Door de alliantie met Nokia ziet de toekomst voor Windows Phone er goed uit. Bovendien investeert Microsoft veel tijd en geld in het lokken van ontwikkelaars.
Opvallend aan het overzicht is overigens ook dat de verschillen in de top-8 niet heel groot zijn. Ontwikkelaars van mobiele apps houden kennelijk graag meerdere ijzers in het vuur en committeren zich, althans wat hun intenties betreft, liever niet aan een enkel platform. Het totaal komt dan ook ver boven de 100 procent uit.
Symbian en Java ME grote verliezers
Symbian van Nokia behoort, minder verrassend, tot de grote verliezers. In een lijstje van in de steek gelaten platforms staat Symbian met 39 procent bovenaan, gevolgd door Java ME (35 procent) en Palm OS en BREW met ieder 28 procent. Opmerkelijk is dat 19 procent ook het nog nauwelijks van de grond gekomen webOS alweer heeft laten vallen.
Marktpenetratie belangrijkst in platformkeuze
De helft van de ontwikkelaars geeft aan dat een groot marktaandeel de belangrijkste drijfveer is om een bepaald platform te selecteren. Vision Mobile tekent daarbij aan dat de 'installed base' (het aantal mobieltjes dat een app kan draaien) niet de enige maatstaf is voor marktpenetratie, maar dat ook het vermogen om eindgebruikers te bereiken een rol speelt.
Om dat argument kracht bij te zetten, laat het rapport zien dat installed base en aantal beschikbare apps niet gelijk op gaan. Er zijn bijvoorbeeld 145 miljoen Blackberry's in omloop, terwijl voor de smartphone van RIM maar 25.000 apps beschikbaar zijn. De 110 miljoen gebruikers van een iPhone kunnen kiezen uit 400.000 apps, eveneens 110 miljoen bezitters van een Androidtoestel uit circa 175.000 apps.
Goedkope ontwikkeltools mede doorslaggevend
Op de tweede plaats (28 procent) bij de platformkeuze staan de kosten van de ontwikkeltools. Als die goedkoop zijn, is een app-maker eerder bereid om een bepaald besturingssysteem te kiezen. Omzetpotentieel (27 procent) en snelheid van programmeren en prototyping (26 procent) zijn bijna net zo doorslaggevend.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee