Opta sust relletje over wifi in hotels

De klacht zorgde voor enige opschudding in de hotelbranche, omdat Opta zou ‘jagen’ op horecabedrijven, congrescentra en dergelijke die wifi aanbieden aan hun gasten. Registratie brengt kosten met zich mee die aan de gasten doorberekend zouden moeten worden.
Het onderzoek van Opta strekte zich uit tot 15 bedrijven die internetdiensten aan hotels leveren. Van die 15 zijn er 6 zelf hotel of congrescentrum. De toezichthouder huldigt sinds 2003 het standpunt dat horeca-ondernemers die alleen de eigen gasten toegang tot internet leveren zich niet hoeven te registreren. De vraag was dan ook of ze ook aan derden internetdiensten bieden. Het onderzoek wees uit dat dit niet het geval is.
Van de overige partijen zijn er nog eens 6 die alleen apparatuur installeren of daarover adviseren. Ze leveren zelf geen openbare communicatiediensten en hoeven zich evenmin te registreren.
De resterende 3 bedrijven bieden internetdiensten aan hotels of andere instellingen. Opta heeft van dit drietal aanvullende informatie gevraagd om te bepalen of zij wel verplicht zijn tot registratie.
Openbare aanbieders zijn verplicht zichzelf aan te melden bij Opta, maar niet alle bedrijven doen dit. Op dit moment staan 603 telefoonbedrijven en internetaanbieders bij Opta geregistreerd.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee