Overslaan en naar de inhoud gaan

Tablets passeren smartphones met webverkeer

In de jongste editie van de Adobe Digital Index zijn cijfers verzameld over het bezoek aan websites en de apparatuur die daarvoor wordt gebruikt. In een bedrijfsblog over digitale marketing doet Adobe-medewerker Tyler White een greep uit de resultaten.
Business
Shutterstock
Shutterstock

White noemt het "behoorlijk indrukwekkend" dat de tablet, een apparaat dat 3 jaar geleden nauwelijks bestond, nu al 8 procent van al het internetverkeer genereert. Dat is al meer dan alle smartphones bij elkaar, die goed zijn voor 7 procent van de webpagina's die afgelopen maand zijn bekeken (pageviews). Voor de resterende 84 procent zijn gebruikers van desktop-pc's en laptops verantwoordelijk.

Ondanks regionale verschillen verdubbelde het webverkeer door tablets in 2012 overal ter wereld. Adobe rekent erop dat die trend dit jaar doorzet.

Gebruikers van tablets besteden meer tijd online

Begin 2012 bleek in een vorige editie van de Digital Index al dat websurfers met tablets 54 procent meer tijd online doorbrengen dan mensen met smartphones en 19 procent meer dan gebruikers van een desktop-pc of laptop.

Tabletgebruikers zijn ook oververtegenwoordigd in het doen van aankopen bij webwinkels. In december werd 13,5 procent van alle online-transacties met een tablet gedaan. White tekent hierbij aan dat het grotere formaat van tablets in vergelijking met smartphones ze geknipt maakt voor 'couch shopping': het bestellen van producten vanuit je luie stoel. Hij ziet het bewijs in statistieken die aangeven dat webwinkels van alle websites relatief het meeste internetverkeer naar zich toetrekken. Ook websites over auto's en reizen krijgen naar verhouding veel tabletbezitters op bezoek.

Formaat ideaal voor websurfen, films bekijken en aankopen doen

Dat tablets meer internetverkeer oproepen verklaart Adobe uit het feit dat hun formaat ze ideaal maakt voor websurfen, of het nu gaat om het op je gemak bladeren door websites, het bekijken van filmpjes of het doen van aankopen bij webshops. Gemiddeld bekijken gebruikers per bezoek 70 procent meer webpagina's dan gebruikers van een smartphone.

Marketingmensen die consumenten online willen bereiken, dienen hun uitingen volgens White af te stemmen op het type apparatuur. Een site die is geoptimaliseerd voor smartphones hoeft dat nog niet te zijn voor tablets. Bovendien gebruiken consumenten verschillende apparaten voor verschillende taken. Een website of app die daar niet goed op inspeelt, zal volgens White tot teleurstelling leiden.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in