Overslaan en naar de inhoud gaan

Tabletgebruikers: Liever beeldscherm dan papier

Gartner ondervroeg eind vorig jaar 500 consumenten in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Australië 7 dagen achtereen over hun gebruik van 'media tablets', mobiele telefoons en pc's (zowel desktops als notebooks).
Business
Shutterstock
Shutterstock

Degenen die nu al een tabletcomputer bezitten, beschouwt Gartner als 'early adopters'. Zij blijken tablets het meest te gebruiken voor e-mail (81 procent), nieuws (69 procent), het weerbericht (63 procent), sociale netwerken (62 procent) en spelletjes (60 procent).

Ruim helft leest liever op scherm dan op papier

Ruim de helft van de tabletbezitters zeggen dat ze nieuwssites, tijdschriften en boeken liever vanaf het beeldscherm lezen dan vanaf papier. Gemiddeld gebruikt 1 op 3 de tablet om e-books te lezen, terwijl dat maar op 13 procent van de laptops en 7 procent van de mobiele telefoons gebeurt.

Volgens onderzoeker Meike Escherich kan niet van een 1-op-1-vervanging van papier door het beeldscherm worden gesproken. Maar het is volgens haar wel een 'nieuwe realiteit' dat mensen in huis minder papier gebruiken om inhoudelijke informatie tot zich te nemen.

Apparatuur in huis door elkaar heen gebruikt

Het algemene beeld is dat tableteigenaren de diverse apparaten in huis - pc's, tablets, smartphones, tv's - door elkaar heen blijven gebruiken zoals het uitkomt en niet het ene apparaat volledig inruilen voor het andere. Vaak zijn nabijheid en gebruiksgemak daarbij bepalend. Toch is het zo dat de ondervraagden hun pc's in het weekend 20 procent minder gebruiken sinds ze een tablet hebben.

Tablets worden thuis het meest gebruikt in de woonkamer (87 procent), slaapkamer (65 procent) en de keuken (47 procent). Het gebruik bereikt een piek op doordeweekse avonden.

Handig formaat tablets doorslaggevend voor aanschaf

Zoals de onderzoekers al veronderstelden, is de 'form factor' de voornaamste drijfveer om liever een tablet dan een pc te kopen. Naast omvang en gewicht speelt daarin ook het gebruiksgemak een rol.

Een andere interessante uitkomst is dat veel consumenten hun tablet als een persoonlijk stuk gereedschap zien, bijna net zo sterk als een mobiele telefoon. 45 Procent laat zijn tablet nooit door iemand anders gebruiken. Verder kopen de meeste mannen hun tablet zelf, terwijl vrouwen ze vaker cadeau krijgen.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in