Succes Mini knaagt aan verkoop grote iPad

Een andere analist, Sameer Singh van Tech-Thoughts, komt nu met veel hogere schattingen. In zijn blog komt hij tot een kannibaliseringsgraad van ongeveer 50 procent. Dit betekent dat de helft van alle kopers van een iPad Mini, indien dat 7,9 inch-model niet beschikbaar was geweest, een iPad met een schermformaat van 9,7 inch zou hebben gekocht.
Netto voegt de Mini 3 tot 3,5 miljoen iPads toe
Zonder het bestaan van de Mini had Apple dit kwartaal 22,7 miljoen iPads kunnen verkopen, volgens de berekeningen van Singh. Nu er ook een iPad Mini in het leveringsprogramma zit, kiezen 6 tot 7 miljoen klanten voor dat model. Maar als gevolg van 50 procent kannibalisering voegt de Mini per saldo slechts 3 tot 3,5 miljoen stuks toe.
Dit alles betekent dat Apple in het 4e kwartaal zal uitkomen op 25,7 tot 26,2 miljoen iPads. Als het kannibaliseringscijfer beperkt blijft tot 10-20 procent, zoals andere analisten denken, dan kan Apple het kwartaal afsluiten met 27,5 tot 29 miljoen verkochte iPads.
Winstmarges op kleine tablet zijn wel hoger
Door zijn lagere winkelprijs (vanaf 329 euro) ten opzichte van de grote iPads kost de iPad Mini Apple omzet. Aan de andere kant zijn de winstmarges op de Mini waarschijnlijk hoger, heeft onderzoeksbureau IHS iSuppli uitgedokterd. Bovendien vergroot Apple zijn marktaandeel zolang de verkoop van Mini’s niet voor 100 procent ten koste gaat van de verkoop van gewone iPads. Wat dat betreft kan Apple alleen maar winnen bij de verbreding van zijn tabletassortiment.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee