Samsung vergroot voorsprong op Nederlandse markt

Apple is de enige andere fabrikant van mobiele telefoons die zijn aandeel wist te vergroten. Tegelijk met de groei van Samsung zag Nokia zijn marktaandeel in Nederland verder afkalven, aldus Telecompaper. De onderzoekers geven daarover geen concrete cijfers.
Sterke groei Samsung bij postpaid-gebruikers
Samsung gaf een sterke toename te zien van het aantal smartphonegebruikers, vooral bij mensen met een abonnement (‘postpaid’). Van alle bezitters van een Samsung-toestel met een postpaid-contract heeft nu 73 procent een smartphone, terwijl dat gemiddeld 68 procent is voor de categorie postpaidklanten als geheel. Van alle prepaidgebruikers heeft maar 29 procent een smartphone.
Los toestel meestal in fysieke winkel gekocht
Telecompaper bekeek ook hoe Nederlandse consumenten aan hun huidige toestel zijn gekomen. Losse mobieltjes worden meestal in een winkel gekocht (65 procent). Pakketten van een toestel inclusief SIM-kaart worden relatief vaak (40 procent) online aangeschaft. Dat laatste geldt ook voor losse SIM-kaartjes. De meeste ondervraagden hadden hun mobieltje als onderdeel van een pakket gekocht. Ongeveer 3 op 10 consumenten kiest zelf een los toestel uit.
Veel consumenten kiezen een toestel op basis van prijs en (het imago van de) merknaam. Prijs wordt echter minder belangrijk als selectiecriterium. Aanraakscherm, wifi en besturingssysteem geven vaker de doorslag bij de keuze.
De cijfers zijn afkomstig uit een doorlopende online-peiling van een ‘panel’ met 21.000 deelnemers. Daarbij zijn 21.000 Nederlandse consumenten vanaf 12 jaar ondervraagd.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee