Samsung verdubbelt aandeel in tablets

Samsung volgt op flinke afstand van Apple, maar groeit stukken harder: met 263 procent van jaar op jaar, versus Apple met ‘slechts’ 48 procent. De tabletverkoop van de Zuid-Koreaanse fabrikant steeg van 2,2 naar 7,9 miljoen stuks. Daarmee klom Samsungs marktaandeel van 7,3 naar 15,1 procent.
Asus is andere sterke groeier
Opvallend is ook de opmars van Asus, dat van een smalle basis (600.000 stuks) in het slotkwartaal van 2011 klimt naar 3,1 miljoen verkochte tablets in het afgelopen kwartaal. Dat komt overeen met een groei van 402 procent, nog sterker dan Samsung dus. Asus zag zijn marktaandeel in een jaar stijgen van 2 naar 5,8 procent.
Nog voor Asus staat op de 3e plaats webwinkel Amazon, dat echter wel afzakte van 15,9 naar 11,5 procent marktaandeel. De Amerikaanse boekwinkelketen Barnes & Noble verloor nog meer terrein doordat het als enige grote leverancier minder tablets verkocht dan een jaar geleden. Het marktaandeel viel terug van 4,6 naar 1,9 procent.
Microsoft valt met Surface RT net buiten de top-5
Microsoft bleef met zijn eerste tablet, de Surface RT, net buiten de top-5. Er gingen volgens IDC 900.000 stuks over de toonbank. Voor IDC-analist Ryan Reith is duidelijk dat Microsoft zich voor de lange termijn op de tabletmarkt heeft gestort, maar de reactie van het koperspubliek op de Surface met Windows RT “was op zijn best gedempt”.
Daar moet wel bij worden aangetekend dat de Surface RT pas sinds eind oktober verkrijgbaar is en dan ook nog op beperkte schaal. Volgende week komt ook de Surface Pro met Windows 8 op de markt.
Apple kan markaandeel dit jaar weer opvijzelen
IDC verwacht overigens dat Apple dit jaar weer marktaandeel kan winnen, onder andere door een iPad mini met Retina-scherm te introduceren. De voorkeur van de consument verschuift sowieso naar kleinere tablets met een beeldscherm van 7 tot 8 inch in plaats van circa 10 inch. Apple krijgt ook steeds meer voet aan de grond in bedrijven, die de iPad meer en meer als extra computer aan hun personeel verstrekken in plaats van als pc-vervanger.
Verder is duidelijk dat de rol van de overige leveranciers zeker niet is uitgespeeld. Hun marktaandeel nam in een jaar toe van 18,5 naar 22,1 procent. Samen verkochten ze in het 4e kwartaal 11,6 miljoen tablets. Hun groei is dan ook sterker (109 procent) dan het marktgemiddelde van 75 procent.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee