Overslaan en naar de inhoud gaan

Samsung Galaxy Note 10.1 winstgevender dan iPad 3

Het Amerikaanse onderzoeksbureau demonteerde een exemplaar van de Galaxy Note 10.1, die Samsung medio augustus uitbracht. Met deze ‘tear-down’-analyse kunnen de productiekosten worden geschat op basis van de aangetroffen onderdelen.
Business
Shutterstock
Shutterstock

Op het eenvoudigste model met 16 GB opslagcapaciteit en alleen wifi maakt Samsung 239 dollar winst, althans op papier. Aan het instapmodel van de 3e generatie iPad houdt Apple niet meer dan 183 dollar over.
De duurste onderdelen in de Galaxy Note 10.1 zijn het beeldscherm (100 dollar), DRAM- en flashchips (45 dollar), processor (18,80 dollar) en de accu (18 dollar).

Op de HSPA+-versie zit 347 dollar winst

De uit elkaar gehaalde Galaxy Note 10.1 was in feite de HSPA+ versie, die niet alleen via wifi maar ook via mobiele datanetwerken kan communiceren. De ‘bill of materials’ (BOM) of onderdelenrekening van dit model komt volgens iSuppli op 283 dollar, plus een tientje om het apparaat in elkaar te zetten. Tegenover 293 dollar aan fabricagekosten staat een verkoopprijs van circa 640 dollar. Samsung kan op dit model dus 347 dollar winst maken, schatten de onderzoekers.

Tegenover Samsungs productiekosten zet iSuppli die van Apple. Het wifi-model van de iPad 3 met 16 GB ligt in de VS voor 499 dollar in de winkel. Ten tijde van de introductie zat er voor 316 dollar aan onderdelen in. Blijft over een geschatte winst van 183 dollar per stuk.

Bijkomende kosten zijn niet in berekeningen meegenomen

IHS iSuppli benadrukt dat het voor de Galaxy Note om voorlopige cijfers gaat en dat alleen de kosten van de componenten en de assemblage zijn inbegrepen. Bijkomende kosten voor software, licenties, royalty's en andere uitgaven zijn niet meegenomen.

Tocht durft Andrew Rassweiler, hoofd onderzoek van IHS, de stelling aan dat de Galaxy Note 10.1 een “fatsoenlijke winstmarge” voor Samsung kan opleveren. De nieuwe tablet is voorbestemd om zeer winstgevend te worden voor het Zuid-Koreaanse elektronicaconcern. Dit in tegenstelling tot sommige andere tablets die recentelijk zijn geïntroduceerd, zoals de Nexus 7 van Google en de Kindle Fire van Amazon.

Vasthouden aan introductieprijs blijkt in de praktijk lastig

Er zit wel een adder onder het gras: Samsung moet de introductieprijs zien vast te houden. Geen enkele concurrent van Apple heeft kans gezien tablets in grote aantallen te verkopen voor 499 dollar. Ze moesten hun toevlucht nemen tot prijsverlagingen om de verkoop op gang te houden.

Samsungs eigen componenten drukken de productiekosten

Samsung weet de fabricagekosten van de Galaxy Note 10.1 laag te houden doordat het veel onderdelen, zoals de displaymodule, de centrale processor, de accu, het flashgeheugen en de DRAM-chips zelf maakt.
Verder blijkt de tablet nogal wat ingekochte onderdelen te bevatten die ook in de Galaxy S3 smartphone zitten. Dat levert schaalvoordelen op. Ook is de Note 10.1 in technisch opzicht geen hoogvlieger, al springen onderdelen als de Exynos 4 Quad-processor en het ‘hybride’ touchscreen dat ook met een meegeleverde pen kan worden bediend er wel uit.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in