Overslaan en naar de inhoud gaan

Lenovo investeert in verbreding activiteiten

Vanuit de stad Wuhan in Centraal China wil Lenovo zich op de markt voor mobiel internet storten. In Wuhan komt een centrum voor onderzoek en ontwikkeling (R&D), productie en verkoop, zowel gericht op China zelf als op internationale markten. De vestiging moet ook zorgen voor stroomlijning van de toeleveringsketen van Lenovo.
Business
Shutterstock
Shutterstock

De komende 5 jaar investeert het bedrijf ongeveer 5 miljard yuan (609 miljoen euro) in de nieuwe vestiging. Vandaag (maandag) is de eerste steen gelegd, een plechtigheid waarbij vertegenwoordigers van Lenovo Group en de overheid van Wuhan aanwezig waren. De eerste fase van het complex wordt in oktober 2013 operationeel.

Lenovo wil met spoed het 'PC Plus-tijdperk' in

Bestuursvoorzitter en CEO Yang Yuanqing zei vandaag dat Lenovo vaart wil maken met het betreden van het zogenoemde ‘PC Plus-tijdperk’. Daarom versnelt het bedrijf de ontwikkeling van smartphones, tabletcomputers en andere soorten mobiele internettoestellen. Volgens Yang liggen er in deze markt "geweldige kansen" en is Lenovo vastbesloten die te grijpen.Vorig jaar richtte het bedrijf al een speciale afdeling op voor dit doel, de Mobile Internet Digital Home Group.

Lenovo verwacht dat rond 2014 de totale omzet vanuit het nieuwe centrum 10 miljard yuan (1,22 miljard euro) bereikt, om daarna in 5 jaar door te groeien tot 50 miljard yuan (6,09 miljard euro). Naar verwachting zal de vestiging in Wuhan op termijn bijna 10.000 banen tellen.

Met pc's nummer 2, maar markt groeit niet hard

In het eerste kwartaal van dit jaar bezette Lenovo de 2e plaats op de wereldranglijst van pc-fabrikanten, met een marktaandeel van 13,4 procent. Alleen HP (aandeel 18 procent) verkocht nog meer pc’s. De Chinese fabrikant kon deze positie mede bereiken door in 2007 de pc-activiteiten van IBM over te nemen.

Smartphones en tablets bieden meer groeikansen

Smartphones en tablets bieden echter meer expansiemogelijkheden dan de pc-markt, die volgens IDC in het eerste kwartaal slechts met 2,3 procent groeide. In eigen land is Lenovo naar eigen zeggen de derde leverancier van smartphones, met een ‘2-cijferig’ marktaandeel (dat wil zeggen van 10 procent of meer). De smartphones van Lenovo zijn nu nog alleen in China te koop.

Bij de tablets zou Lenovo met een marktaandeel van 16,5 procent na Apple de tweede aanbieder zijn. Deze tablets zijn sinds vorig jaar wel buiten China verkrijgbaar. Volgens IDC is het aandeel van de Lenovo-tablets op wereldschaal vooralsnog klein: 1,6 procent.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in