Kodak stopt met digitale camera's

Kodak neemt een eenmalige last van 30 miljoen dollar om de cameratak op te doeken, valt te lezen in een persbericht. Het bedrijf uit Rochester (New York) wil zijn merknaam aan andere fabrikanten in licentie geven, zodat in de toekomst wellicht nog steeds digitale camera's met het Kodak-logo te koop zullen zijn.
Hele cameramarkt onder druk van smartphones
De markt voor aparte digitale camera's als geheel – vooral de eenvoudige modellen – staat zwaar onder druk doordat mobiele telefoons over steeds betere camera's beschikken. Juist aan de bovenkant van de digitale cameramarkt, die minder te duchten heeft van smartphones, had Kodak de laatste jaren weinig te bieden. Marktonderzoeker NPD schat in The New York Times dat vorig jaar de verkoop van digitale camera's in de VS met 20 procent is afgenomen.
De enige resterende activiteit op cameragebied van Kodak zelf is de fabricage en verkoop van analoge wegwerptoestellen, die uit niet veel meer dan een filmcassette met een lensje bestaan.
In januari vroeg Kodak uitstel van betaling aan op grond van 'Chapter 11' van de Amerikaanse faillissementswet. In de VS hoeft dat niet per se voorbode van een bankroet te zijn. Het geeft een bedrijf gelegenheid te reorganiseren en eventueel in afgeslankte vorm door te gaan.
Na reorganisatie verder met beperkte productlijn
Kodak hoopt na een reorganisatie als kleiner bedrijf verder te gaan met de levering van inkjetprinters voor consumenten, fotokiosken, universele toebehoren voor camera's en batterijen. Ook de online-fotodienst Kodak Gallery blijft in de lucht. Verder handhaaft Kodak een zakelijke tak (Commercial Businesses) die producten en diensten aan bedrijven levert. Maar ook op printergebied is Kodak ondanks een relatief sterke groei geen hoogvlieger. In de VS moet het HP, Epson en Canon voor laten gaan.
Marktaandeel viel met sprongen terug
In eigen land is Kodak nu nog de nummer 4 op de ranglijst van camerafabrikanten. In 2011 bedroeg het marktaandeel in de VS volgens onderzoeksbureau IDC 11,6 procent. In 2008 was dat overigens nog 16,6 procent. Dat komt overeen met een daling van 7 miljoen naar 3,6 miljoen verkochte toestellen in drie jaar.
Kodak geldt als een begrip in de fotografiewereld. Het bedrijf bracht zijn eerste fototoestel al in 1888 op de markt. In de vorige eeuw was het gele doosje met Kodak-film vrijwel overal ter wereld in de winkels te vinden. Het bedrijf produceerde een eeuw lang populaire analoge camera's, waaronder de in 1900 onthulde Brownie en de in 1963 gelanceerde Instamatic-serie met een bedrijfseigen filmformaat.
Kodak was er vroeg bij, maar miste later de boot
Het is een populaire misvatting dat Kodak de digitale revolutie te laat zag aankomen. In 1975 was het bedrijf zelfs de uitvinder van de digitale camera en in de jaren negentig was Kodak zeker geen laatkomer met de introductie van een serie toestellen voor de consument. Daarna raakte het bedrijf echter op achterstand door de aanzwellende concurrentie, vooral uit Azië.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee