Overslaan en naar de inhoud gaan

Keuze voor dun scherm leidt tot schaarste iPhone 5

Dat meldt persbureau Bloomberg op gezag van diverse analisten. In de eerste drie dagen na de start van de winkelverkoop verkocht Apple het recordaantal van 5 miljoen stuks van de iPhone 5. Daardoor is de levertijd in sommige landen opgelopen tot 3 à 4 weken.
Business
Shutterstock
Shutterstock

Volgens Thomas Dinges (zo heet hij echt, red.), analist bij onderzoeksbureau IHS iSuppli, heeft een tekort aan bepaalde componenten van de iPhone 5 waarschijnlijk bijgedragen aan bevoorradingsproblemen. De problemen spitsen zich toe op het nieuwe touchscreen, dat dunner en lichter is dan in de vorige modellen.

Nieuw touchscreen integreert lcd en sensorlaag

Het nieuwe aanraakscherm is gebaseerd op zogeheten in-cell-technologie, waarbij de lcd en de aanraakgevoelige laag zijn geïntegreerd. De oorspronkelijke toeleveranciers van dit geavanceerde scherm zijn LG Display en Japan Display (opgericht door Hitachi, Sony en Toshiba). Volgens analist Ben Reitzes van zakenbank Barclays is de fabricage voor beide bedrijven “uitdagend” – lees: problematisch – en “worstelen” ze met hert voldoen aan de vraag van Apple.

Apple heeft inmiddels Sharp als derde toeleverancier van de in-cell-schermen toegevoegd om zijn afhankelijkheid van de andere toeleveranciers te verkleinen. Maar Sharp heeft naar verluidt ook moeite om het aantal schermen zonder defecten te verminderen. Het Japanse elektronicaconcern slaagde er niet in met de toelevering te beginnen voordat de massaproductie van de iPhone 5 op gang kwam, aldus de analist van Barclays. Hij verwacht dat in het derde kwartaal in totaal ongeveer 10 miljoen in-cell-schermen beschikbaar zijn voor de iPhone 5.

Leveringsproblemen zijn mogelijk van korte duur

Volgens iSuppli-analist Dinges kunnen de leveringsproblemen van korte duur zijn. Door zijn dominante marktpositie staat Apple vooraan de rij om onderdelen in te kopen.

Woordvoerders van Sharp, Apple, LG Display en Japan Display weigerden Bloomberg commentaar te geven. In algemene zin heeft Apple-topman Tim Cook in een reactie op de recordverkoop van 5 miljoen toestellen wel gezegd dat Apple hard werkt om “zo snel mogelijk een iPhone 5 in handen te geven van iedere klant die er één wil hebben.” Volgens Cook is de startvoorraad uitverkocht maar krijgen de winkels regelmatig nieuwe zendingen binnen. Klanten kunnen de iPhone 5 blijven bestellen en krijgen dan een geschatte leverdatum te horen.

LTE-communicatiechip van Qualcomm ook beperkt leverbaar

Ook de 4G LTE-communicatiechip van Qualcomm zou voor leveringsproblemen kunnen zorgen. Qualcomm had eerder gemeld dat de beschikbaarheid van deze basebandprocessor, de MDM9615 LTE, onder druk staat door de overstap op een nieuw fabricageproces. Reparatiebedrijf iFixit, dat de iPhone 5 vorige week uit elkaar haalde, oppert dat een lagere ‘yield’ (het percentage chips zonder defecten) ertoe kan leiden dat Qualcomm de bestelling van Apple niet volgens afspraak kan uitvoeren. Ook Qualcomm wilde geen commentaar geven.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in