Kenniswerkers hebben liever iPhone dan Android

De aanhang van Android in de gepeilde bedrijven schril af tegen het totale marktaandeel van Android, dat volgens onderzoeksbureau IDC op 68 procent wordt geraamd.
Prijsbewuste consumenten kiezen eerder voor Android
Onderzoeker Frank Gillett van Forrester Research verklaart het grote verschil in populariteit deels uit prijsverschillen. Consumenten zijn prijsbewuster dan zakelijke gebruikers en kiezen eerder voor Android omdat er een ruim aanbod van goedkopere toestellen van diverse fabrikanten bestaat.
Zakelijke gebruikers kunnen zich makkelijker een luxeproduct als de iPhone veroorloven. Ze kochten vaak al eerder een iPhone en andere Apple-producten en laten het merk bij een volgende aanschaf niet snel in de steek.
IT-afdelingen ondersteunen Android niet graag
Een andere verklaring is dat veel IT-afdelingen Android niet of nauwelijks ondersteunen omdat er zoveel verschillende toestellen en varianten van Android in omloop zijn. Dat vereist volgens Gillett uitvoeriger testen, veelvuldige updates en verhoogt de kosten van ondersteuning.
Ook de vrees dat Android gevoeliger is voor malware speelt een rol. Het idee leeft dat iOS van Apple minder beveiligingsproblemen oplevert.
iPad ook veel meer in trek dan Android-tablet
In november publiceerde Forrester uit dezelfde peiling al resultaten over tabletcomputers. Daaruit bleek dat Android voor tablets in het bedrijfsleven nog minder populair is dan voor smartphones. Van de ondervraagde informatiewerkers heeft 11 procent het liefst een tablet met het besturingssysteem van Google.
De iPad van Apple is favoriet bij 26 procent en het nog maar pas verschenen Windows 8 kan nu al rekenen op een aanhang van 20 procent. Nog eens 12 procent noemt Windows 7 of andere versies van Windows. De PlayBook van Research In Motion is hekkensluiter met 1 procent.
Respondenten werkzaam in bedrijven met minimaal 20 werknemers
Alle cijfers zijn ontleend aan een online-peiling van Forrester onder 9766 'informatiewerkers' in Australië, Brazilië, Canada, China, Duitsland, de Filippijnen, Frankrijk, India, Indonesië, Japan, Maleisië, Mexico, Rusland, Singapore, de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk. De ondervraagden zijn werkzaam in bedrijven met minstens 20 werknemers, variërend van het midden- en kleinbedrijf tot grote ondernemingen.
De peiling is uitgevoerd in september en oktober van dit jaar. Volgens Forrester zijn de deelnemers "zorgvuldig gescreend naar beroep en functie". Een van de criteria was dat de respondenten minstens 1 uur per dag een pc of smartphone voor hun werk gebruiken. Ook is gezorgd voor een representatieve verdeling naar bedrijfsgrootte en functie.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee