Overslaan en naar de inhoud gaan

'Goedkope' iPhone wordt eerder middenmoter

Het uitgangspunt van veel analisten is tot dusver dat Apple er niet aan ontkomt iPhones voor de 'onderkant' van de markt uit te brengen. De fabrikant heeft nu alleen klanten met een dikke portemonnee iets te bieden. Voor mensen met een wat kleiner budget verkoopt Apple zijn iPhones van 1 of 2 generaties terug ook nog steeds.
Business
Shutterstock
Shutterstock

Twee onderzoekers van J.P. Morgan, Gokul Hariharan en Mark Moskowitz, geloven er niet in dat Apple zich 'verlaagt' tot een iPhone van slechts 150 of 200 dollar. In plaats van zo'n 'low-end' model zal Apple waarschijnlijk met een toestel voor het middensegment van de markt op de proppen komen, denken zij. Apple is wel bereid een deel van zijn traditioneel hoge winstmarges op te offeren om meer marktaandeel te veroveren, maar niet tot elke prijs.

Succes iPad mini bewijst dat Apple geen prijsvechter hoeft te zijn

Hariharan en Moskowitz zien in Apples strategie met de iPad mini een bewijs voor hun stelling. Iedereen dacht dat Apple zich met een kleine tablet van minimaal 329 dollar (16 GB-model) uit de markt zou prijzen. Andere tablets met een scherm van 7 of 8 inch zijn al voor 200 tot 250 dollar te koop. Desondanks is de iPad mini sinds de introductie in oktober vorig jaar een groot succes geworden en heeft hij bijgedragen aan versteviging van Apples marktaandeel.

De iPod nano, die stukken duurder was dan andere mp3-spelers, is een ander voorbeeld dan Apple wegkomt met producten die niet echt concurrerend geprijsd zijn. De iPod nano kostte bij de introductie 199 dollar, de goedkoopste bestaande muziekspeler van Apple 299 dollar.

Financieel directeur Peter Oppenheimer bevestigde in een recente teleconferentie dat de winstmarges op de iPad mini "aanzienlijk" lager zijn dan wat Apple gemiddeld gewend is. "We geloven echter hartgrondig in het potentieel van de tabletmarkt op lange termijn en denken dat we een geweldige strategische beslissing hebben genomen."

Analisten ramen potentieel marktaandeel op 20-25 procent

De onderzoekers van J.P. Morgan hebben uitgerekend welk effect een goedkope(re) iPhone op de verkoopcijfers van smartphones in verschillende prijsklassen. Op dit moment domineert Samsung in de prijsklasse van 200 tot 500 dollar, met een aandeel van ruim 35 procent. De analisten schatten dat Apple de komende 12 maanden 20 tot 25 procent marktaandeel in deze prijsklasse kan veroveren als het een iPhone voor 350 tot 400 dollar introduceert. Het bedrijf heeft in dat segment nu bijna geen marktaandeel.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in