'Goedkope iPad Mini kan concurrentie verpletteren'

De goedkopere tablets van de concurrentie kosten rond de 200 tot 250 dollar. Ze zijn kleiner, maar mikken op een groep klanten die geen behoefte lijkt te hebben aan de duurdere en grotere iPad.
Marktaandeel omlaag
Vorige week meldde de Wall Street Journal de hardnekkige geruchten dat Apple overweegt een mini-iPad uit te brengen. Het bedrijf had in de laatste maanden van 2011 al last van de goedkopere tablets. Zijn marktaandeel daalde van 64 procent in het derde kwartaal van 2011 naar 57 procent 3 maanden later. iSuppli meent dat het prijsverschil van 50 tot 100 dollar dat dan blijft bestaan, geen probleem zal zijn voor een groot succes van de iPad mini.
Overigens is het in het geheel niet zeker of er ooit wel zo’n mini-iPad komt. Apple laat zich hier niet over uit en analisten wijzen erop dat Apple ook redenen genoeg heeft géén kleinere iPad uit te brengen. Zo zou het voor ontwikkelaars minder aantrekkelijk zijn apps voor een kleiner scherm te ontwikkelen. Apple heeft er juist veel moeite voor gedaan de omvang van het iPad constant te houden, om ontwikkelaars ter wille te zijn.
Minder plezier
Ook heeft Steve Jobs zich anderhalf jaar geleden zeer sterk afgezet tegen een scherm van 7 inch voor een tablet. Tim Cook, de huidige topman van Apple, sprak zich vorige week nog er negatief uit over een goedkopere, kleinere tablet. Klanten zouden er veel minder plezier aan beleven, zo stelt hij. Verwacht wordt daarom dat Apple na de introductie van de volgende iPad-versie een forse prijsverlaging zal doorvoeren voor de iPad 2, waarmee het eveneens scherper kan concurreren met goedkope tablets.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee