Overslaan en naar de inhoud gaan

CEO France Télécom: iPhone te duur voor Europeanen

De CEO van France Télécom, een van de grootste aanbieders van mobiele telefonie in Europa, deed zijn uitspraak in een gesprek met financieel persbureau Bloomberg. Hij constateert dat Europese consumenten steeds prijsbewuster worden, wat de verkoop van dure mobiele telefoons zoals de iPhone onder druk zet.
Business
Shutterstock
Shutterstock

"Afgezien van een paar honderdduizend mensen die de nieuwste iPhone kopen, zal de meerderheid van de markt moeilijk zijn", aldus Richard. Er zijn volgens hem steeds minder 'early adopters' die meteen na de introductie een nieuw model iPhone kopen. "Dat zal waarschijnlijk duidelijk worden bij de introductie van de volgende iPhone. Een telefoon verkopen voor 600 dollar zal steeds moeilijker worden", vreest de topman van France Télécom.

Europese consumenten zijn volgens hem steeds meer op zoek naar een voordeliger abonnement en een goedkoper toestel, of ze houden langer vast aan hun oude mobieltje, zelfs als ze overstappen naar een andere provider. Richard roept overigens Apple niet met zoveel woorden op om goedkopere modellen uit te brengen.

Kleine verkoopaantallen lijken wat overdreven

Richard lijkt een tikkeltje te overdrijven met de kleine aantallen die hij noemt. Van recente modellen als de iPhone 4S en iPhone 5 werden in de eerste dagen na de introductie al miljoenen exemplaren verkocht. Maar de trend die hij signaleert kan wel een teken aan de wand zijn.

Apple heeft het speciaal in Europa moeilijk met zijn prijzige iPhones. Het aanbod van Android-toestellen, ook in lagere prijsklassen,van een fabrikant als Samsung is veel ruimer. Android maakt daardoor een flinke opmars door in Europa terwijl Apples mobiele platform iOS wat terugvalt.

Goedkope iPhone niet alleen voor opkomende markten

De uitspraken van Richard zijn te lezen als een waarschuwing aan Apple om niet langer te talmen met de introductie van goedkopere iPhones. Niet alleen voor minder koopkrachtige consumenten in opkomende markten, maar ook voor het onder de recessie gebukt gaande Europa. Het probleem speelt minder in de Verenigde Staten, waar de iPhone het nog steeds goed doet.

Tot dusver speelt Apple in op de behoefte aan lager geprijsde smartphones door zijn oudere modellen (de iPhone 4 en 4S) tegen gereduceerde prijzen te verkopen. Met toestellen die speciaal voor de prijsbewuste consument zijn ontwikkeld, zou Apple volgens analisten waarschijnlijk nog meer succes boeken bij deze doelgroep.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in