Overslaan en naar de inhoud gaan

Apple weer aan kop met mobiele pc's

In het 4e kwartaal verkocht Apple bijna 23,4 miljoen iPads en Macbooks, een groei van 128 procent vergeleken met het slotkwartaal van 2010 en goed voor een marktaandeel van 26,6 procent. HP komt ver daarachter met een marktaandeel van 9,9 procent, gevolgd door Dell, Acer en Lenovo met elk circa 7 tot 8 procent.
Business
Shutterstock
Shutterstock

Over het hele jaar bedroeg de groei van Apple in de categorie mobiele pc´s zelfs 132 procent, tot 62,8 miljoen stuks. Met deze cijfers blijft Apple ver voor op zijn concurrenten.

Tabletcomputers drijvende kracht achter groei

De wereldmarkt voor alle mobiele pc´s (tablets plus notebooks) groeide in het 4e kwartaal met 12 procent, tot een totaal van 88 miljoen. De drijvende kracht achter deze ontwikkeling was volgens NPD DisplaySearch de populariteit van tabletcomputers. De verkoop daarvan steeg in het 4e kwartaal met 210 procent vergeleken met een jaar eerder, tot 31,7 miljoen stuks. Notebooks vertoonden een bescheiden groei van 11 procent, maar waren nog wel in de meerderheid (56,3 miljoen eenheden).

4 van de 5 mobiele pc's van Apple zijn iPads

Bijna 80 procent van de mobiele pc´s die Apple in het 4e kwartaal afleverde waren iPads: 18,7 miljoen stuks. De groei van jaar op jaar bedroeg 156 procent. Over het hele jaar leverde Apple 48,8 miljoen tablets af, 183 procent meer dan in 2010.

De onderzoekers maakten ook een ranglijstje van de grootste tabletleveranciers in het 4e kwartaal. Na marktleider Apple (59,1 procent) volgt Amazon, die met de Kindle een marktaandeel van 16,7 procent behaalde. Daarna volgen Samsung, Asus en de Nook van boekwinkel Barnes and Noble.

HP met notebooks bovenaan, Apple nummer 5

In de categorie notebooks bleef HP in het 4e kwartaal de grootste, met een verkoopaantal van 8,7 miljoen en een marktaandeel van 15,5 procent. Wel moest HP volgens de onderzoekers enig terrein prijsgeven in Noord- en Zuid-Amerika, China en Azië/Pacific.

Dell, Acer en Lenovo leverden ieder zo'n 11 tot 12 procent van alle notebooks. Dell boekte sterke resultaten in Europa, het Midden-Oosten en Afrika (EMEA) en Acer bleef doormodderen. Lenovo groeide sterk in China en Azië/Pacific maar ondervond een 'dip' in Noord-Amerika, aldus DisplaySearch. Apple staat in dit ranglijstje pas op de 5e positie met 4,6 miljoen stuks en een marktaandeel van 8,3 procent, maar haalde met zijn MacBooks wel Asus en Toshiba in.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in