Android dominant op Nederlandse markt

Vooral onder jongeren (12-19 jaar) was de penetratie van smartphones eind vorig jaar bijzonder hoog, constateren de onderzoekers zonder een concreet percentage te geven. In het algemeen zijn mensen met een smartphone jonger, hoger opgeleid en beter betaald dan gemiddeld. Ook blijken mannen in de meerderheid.
Android overheerst, maar ook aandeel van iOS groeit
Begin 2012 was Samsung al het populairste merk en dat is gedurende het jaar niet veranderd. Het marktaandeel van Googles besturingssysteem Android is opgelopen tot meer dan 50 procent. Opvallend genoeg zag ook Apple kans met iOS zijn marktaandeel op te vijzelen tot 20 procent.
De beschikbaarheid van apps speelt een belangrijke rol in de keuze van een smartphone. In het vierde kwartaal downloadde 80 procent van alle smartphonebezitters één of meer apps.
Vodafone en T-Mobile verdelen helft van de markt
Het KPN-merk Hi, T-Mobile en Vodafone hebben onder hun klanten de hoogste penetratie van smartphones. Samen zijn Vodafone en T-Mobile goed voor ruim de helft van de markt.
Het onderzoek van Telecompaper is gebaseerd op een peiling onder bijna 20.000 Nederlandse consumenten gedurende het vierde kwartaal. Meer gegevens staan in het tegen betaling verkrijgbare rapport 'Dutch Smartphone User 2012-Q4'.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee