Overslaan en naar de inhoud gaan

ANALYSE: Apple probeert muzen te dwingen

Apples uitgaven voor onderzoek en ontwikkeling stijgen steeds sneller. Tussen 2009 en 2010 stegen de R&D-bestedingen nog met 500 miljoen dollar en een jaar later met 600 miljoen. Dat resulteerde in een reeks 'meer-van-het-zelfde'-vernieuwingen zoals snellere processors, verminderde opladerafhankelijkheid, scherper gedefinieerde beeldschermen, een spraakgestuurde zoek-app en nog plattere laptops.
Business
Shutterstock
Shutterstock

Analisten vragen zich af of de opmerkelijke stijging in de R&D-inspanningen nu betekent dat de immer naar nieuwigheden dorstende Apple-aanhang komend jaar weer echte innovaties kan verwachten. Het lijkt er niet op dat dat het geval zal zijn. De verhoogde inspanningen duiden vermoedelijk eerder op onzekerheid en ontevredenheid over de eigen prestaties, dan op een lange lijst van te realiseren briljante plannen. Echte creativiteit is een 'state of mind' die zich niet met geld laat afdwingen. Integendeel: een groot budget werkt gemakzucht en fantasie-armoede in de hand.

Nee, het lijkt er meer op dat Apple over zijn creatieve hoogtepunt heen is en nu dezelfde kant opgaat als Microsoft. Dat bedrijf besteedde vorig jaar 9,8 miljard aan R&D.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in