Acer: Microsofts Surface is eenmalige exercitie

Apple heeft immers zijn succes behaald door de volledige controle te houden over ontwikkeling en specificaties van de apparaten waarmee het nu zo'n succes boekt, terwijl de partners van Microsoft tot nog toe geen succesvol alternatief voor de iPad hebben weten te ontwikkelen. Door nu zelf het heft in handen te nemen vergroot Microsoft de kans op succes, en dus de kans dat een concurrerend platform naast de iPad ontstaat, is de analyse van degenen die de beslissing toejuichen.
'Domste wat Microsoft kon doen'
Daartegenover staat een schare van analisten die denken dat dit wel het domste is wat Microsoft kon doen. Het bedrijf is juist groot geworden door zich verre te houden van de productie van hardware, en door zijn hardwarepartners - binnen grenzen - de vrijheid te laten om hun eigen ontwerp te maken. Rechtstreeks de concurrentie aangaan met die partners in een marktsegment dat belooft lucratiever te worden dan de pc-markt nu nog is, zal de partners tegen Microsoft in het harnas jagen.
Microsoft tot nog toe weinig succesvol met hardware
Het is ook een riskante stap, menen de critici, omdat Microsoft nooit erg succesvol is geweest met hardware. Het meest succesvolle product is nog de Xbox. De divisie Entertainment and Devices, die voor een belangrijk deel draait rond de Xbox, boekte bijvoorbeeld in de eerste negen maanden van boekjaar 2012 - dat eind deze maand afloopt - 627 miljoen dollar resultaat op een omzet van een kleine 8 miljard. Dat is een marge van 8 procent. Een schijntje vergeleken bij de 40 procent marge die Microsoft als geheel haalt. En ook een schijntje in vergelijking bij de prestaties van Apple: de nettowinst van Apple was het eerste kwartaal 22 procent van de omzet. Ter vergelijking: de Entertainment and Devices-divisie boekte het laatste kwartaal bruto een verlies van 229 miljoen dollar. Als dat maatgevend is voor wat Microsoft vermag bij de productie van hardware, is het uiterst onverstandig om zijn hardwarepartners tegen de haren te strijken, stellen de critici.
Eén van die partners, LG, heeft inmiddels ook laten weten dat het de ontwikkeling van tablets voor Windows 8 voorlopig staakt. LG legt daarbij overigens niet direct het verband met de introductie van de Surface door Microsoft. De Surface concurreert niet met producten waar LG zich op toelegt, laat het bedrijf weten. Het legt momenteel de nadruk op de smartphonemarkt.
Surface krijgt geen vervolg, denkt Acers Shih
Stan Shih, oprichter en directeur van Acer - één van de grootste pc-fabrikanten ter wereld - maakt zich al helemaal geen zorgen over de Surface. Tegenover het Taiwanese DigiTimes liet Shih weten, dat Microsoft volgens hem helemaal niet de intentie heeft om een eigen lijn tablet-pc's in de markt te zetten. De introductie is alleen bedoeld om de adoptie van Windows 8 een zetje te geven, is de overtuiging van Shih. Als de introductie van de Surface andere fabrikanten eenmaal over de streep heeft getrokken, zullen er geen nieuwe Surface-modellen meer op de markt komen, aldus Shih. De marge op hardware is niet interessant voor een bedrijf als Microsoft, en de moeilijkheden die het moet overwinnen bij het opzetten van productie, distributie, marketing en klantenservice zijn volgens hem te groot.
De hardwarepartners zouden Microsofts beslissing om met een eigen tablet te komen dan ook niet als een probleem moeten zien, maar moeten toejuichen, stelt Shih. Want ze zullen allemaal kunnen profiteren van de marketinginspanningen die Microsoft nu doet.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee