Meer omzet maar minder winst voor France Telecom

Het beleid van algemeen directeur Didier Lombard is erop gericht de dalende inkomsten uit het vaste netwerk te compenseren met nieuwe diensten, zoals de uitzending van populaire voetbalwedstrijden en het alleenrecht op de verkoop van de iPhone in Frankrijk. Tot eind februari verkocht dochterbedrijf Orange 810.000 iPhones en het bedrijf acht een verkoopaantal van 1 miljoen dit jaar realistisch.
Concurrenten als Vivendi zijn overigens niet gelukkig met die strategie vanwege de overheersende marktpositie van France Télécom. Vivendi-dochter SFR en Bouygues, een ander mobielbelbedrijf, wisten zelfs bij de Franse toezichthouder af te dwingen dat ook zij vanaf april de iPhone mogen verkopen. Andere klachten over misbruik van de dominante marktpositie van France Télécom lopen nog, zowel bij de Franse ‘Opta’ als bij de Europese Commissie.
France Télécom is van plan vanaf eind 2011 jaarlijks 1,5 miljard euro aan kosten te besparen, onder meer in zijn rekencentra. Volgens financieel directeur Gervais Pelissier zijn er, afgezien van natuurlijk verloop, geen plannen om arbeidsplaatsen te schrappen.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee