Overslaan en naar de inhoud gaan

Downtime kost 57.153 euro per uur

Grote bedrijven wereldwijd krijgen gemiddeld 13 maal per jaar te maken met het uit de lucht zijn van een of meer bedrijfsapplicaties. Dat kost ze aan verloren omzet, verminderde productiviteit en gemiste kansen zo tussen 1,4 en 2,3 miljoen dollar per jaar. Dat is ruwweg tien maal het salaris dat de onderneming zijn CIO betaalt om dergelijke malheur te voorkomen.
euro's
© CC0 - Flickr
CC0 - Flickr

Die conclusie trekt softwareleverancier Veeam op basis van een rondvraag onder CIO's bij 760 bedrijven met 1000 of meer medewerkers, in uiteenlopende sectoren van de economie. Volgens Benelux-directeur Ronald Ooms van Veeam zijn de meeste storingen het gevolg van ondoordacht handelen van systeembeheerders, die bijvoorbeeld een verkeerde server uitschakelen, een verkeerde database over de juiste heen 'terugzetten' of de verkeerde virtual machine opheffen. Vaak speelt tijdsdruk een funeste rol, vooral nu het voor regulier onderhoud beschikbare tijdsvenster onder druk van de 'always on business' steeds korter wordt.

Replicatie is niet het antwoord

Dezelfde tijdsdruk die fouten uitlokt, is volgens Ooms ook oorzaak van een gebrek aan backup-discipline. Changes of andere systeemingrepen worden dan uitgevoerd zonder een extra backup op het moment dat direct aan de ingreep voorafgaat. De beheerder vertrouwt daarmee op de reguliere backup, maar die is gemiddeld 4,5 uur oud. Dat betekent dus dat een verlies aan eveneens 4,5 uur aan data geriskeerd wordt. Volgens Ooms wordt replicatie, in een tweede datacenter, vaak te lichtvaardig opgevat als een alternatief voor backups: "Dat is een denkfout, want behalve de correcte data worden ook de menselijke fouten en eventuele technische datacorrupties gerepliceerd". Uit het onderzoek blijkt dat gemiddeld één op de zes pogingen om back-ups te benutten mislukt. Aangezien bedrijven 13 keer per jaar te maken hebben met downtime van applicaties betekent dit dat in twee gevallen de data definitief teloor zijn gegaan.

Nederland steekt gunstig af

Overigens steekt de situatie in Nederland relatief gunstig af ten opzichte van het wereldgemiddelde. Zo hebben de Nederlandse respondenten eventuele disrupties in bedrijfskritieke applicaties gemiddeld na 0,89 uur opgelost terwijl het wereldwijd gemiddelde op 1,33 uur staat. Bovendien lijken Nederlandse bedrijven de kosten van disrupties wat beter in hand te kunnen houden. In Nederland kost downtime van kritieke bedrijfsapplicaties gemiddeld 71.255 dollar (57.153 euro) per uur, terwijl het wereldgemiddelde uitkomt op 82.864 dollar per uur. Maar het mooiste is misschien wel dat, terwijl er wereldwijd gemiddeld 13 disrupties per bedrijf zijn, Nederlandse ondernemingen het aantal onderbrekingen in de beschikbaarheid van hun bedrijfsapplicaties weten te beperken tot gemiddeld 9.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in