Overslaan en naar de inhoud gaan

Zelfregulering internetadverteerders heeft weinig effect

De 'do not track'-knop bestaat uit een onopvallende turquoise driehoek met een i er in. Door te klikken op die knop krijgt de websitebezoeker de mogelijkheid zich af te melden bij het systeem dat informatie verzamelt om gerichte advertenties te kunnen tonen.
Business
Shutterstock
Shutterstock

Uit recent onderzoek van de Amerikaanse Stanford University blijkt dat slechts 11,3 procent van de IAB-leden de knop toont op zijn website. Tegen gerichte advertenties bestaat veel weerstand. Uit een ander onderzoek onder consumenten blijkt dat 84 procent van de respondenten geen behoefte heeft aan gerichte advertenties. Van de resterende 16 procent wist een deel niet van het bestaan van het systeem en veel van hen gaven, nadat zij op de hoogte waren gebracht, alsnog aan niet van de trackingopties gediend te zijn.

Klacht ingediend
De IAB introduceerde de do not track-optie al in april vorig jaar. Privacygroeperingen hebben weinig op met de zelfregulering. Als de button al wordt gebruikt door website-exploitanten, valt hij te weinig op, zegt Jeffrey Chester van het Center for Digital Democracy in de USA Today. Inmiddels heeft Chester een klacht ingediend bij de Amerikaanse toezichthouder FTC.

IAB probeert tegelijkertijd de Amerikaanse regering zo ver te krijgen de zelfregulering op te nemen in de regelgeving rond deze problematiek.

Gerelateerd nieuws: Register voor surfer met advertentiemoeheid

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in