Weinig vertrouwen in bescherming persoonlijke gegevens

Tegelijkertijd blijkt uit het onderzoek dat Nederlandse organisaties zich meer dan het wereldwijde gemiddelde verantwoordelijk voelen voor de bescherming van die gegevens. Floris van den Dool, verantwoordelijk voor security consulting in Europa bij Accenture, vermoedt dat dit vooral een communicatieprobleem is.
Van den Dool: “Het lukt ze niet vertrouwen uit te stralen naar hun klanten op dit vlak. Dat komt doordat men erg terughoudend is bij het communiceren over het privacybeleid. Het is juist belangrijk dat je dat heel helder communiceert."
Opmerkelijk is het zeer hoge percentage organisaties (74 procent) dat toegeeft wel eens persoonlijke gegevens van klanten of werknemers te hebben verloren. Van den Dool: “Wereldwijd is daarvoor het gemiddelde 58 procent. Ik denk dat dat komt doordat wij hierover opener zijn dan andere landen; die geven het niet toe.”
Aan het onderzoek deden 5500 organisaties en 15.700 consumenten mee, waaronder 219 Nederlandse organisaties en 689 consumenten.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee