'Volgend jaar cruciaal voor gamesindustrie'

Microsoft en Sony kondigden vorige maand prijsverlagingen aan voor hun spelcomputers. Donderdag volgde de huidige marktleider, Nintendo, in een poging met een aantrekkelijkere prijs nog meer mensen aan de spelcomputer te krijgen.
De prijsverlagingen zijn volgens Molyneux geen teken dat de gamesindustrie de economische recessie ook voelt. "Je ziet altijd bij de hardware dat prijzen op een gegeven moment naar beneden komen. Wat er nu gebeurt, past in de huidige levenscyclus van de consoles."
De prijzen van de spelcomputers liggen nu zo dicht bij elkaar dat de drie grote spelers zich moeten onderscheiden. Molyneux is vol van Project Natal, dat zijn werkgever Microsoft eerder dit jaar aankondigde. Het is daarbij de bedoeling dat een intelligente camera bewegingen, geluiden en gezichtsuitdrukkingen omzet naar de game die op dat moment wordt gespeeld. Een controller wordt daarmee overbodig.
Natal biedt zoveel meer mogelijkheden, aldus Molyneux, die zelf grote games als Black & White en Fable ontwikkelde. "Als gamesontwikkelaar was het altijd zo frustrerend dat je vastzat aan iets dat je in je handen moet vasthouden. Nu komt er de mogelijkheid voor ons dat de persoon die het spel speelt in het middelpunt komt te staan. Dat is heel bijzonder."
De nieuwe technologie grijpt zelfs de kleinste details. "Als ik bijvoorbeeld een appel eet op de bank, dan kan ik die laten meedoen in het spel. Ook emoties gaan meer een rol spelen. Voor het eerst zal er echte interactie zijn. Dat is nog nergens gebeurd in de entertainmentbranche."
Microsoft heeft nog niet aangegeven wanneer de eerste vruchten van Natal voor consumenten beschikbaar komen. Molyneux, die er naar eigen zeggen dagelijks mee bezig is, mag niks verklappen. Grappend: "Als ik dat doe, dan schieten ze me neer."
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee