Pc-markt West-Europa 3 procent gekrompen

Gartner-analist Ranjit Atwal bespeurt twee uiteenlopende trends. Enerzijds kromp de professionele markt met 21 procent, anderzijds groeide de verkoop aan consumenten juist met 21 procent. Dat laatste is vooral te danken aan de populariteit van netbooks. Zonder deze mini-notebooks zou de totale markt met 15 procent zijn gekrompen.
Van de vijf grootste pc-fabrikanten moest Dell het meeste terrein prijsgeven. Vergeleken met het tweede kwartaal van 2008 verkocht Dell bijna 21 procent minder pc’s. Aan de pluskant maakte Acer de grootste opmars met een groei van ruim 24 procent. Daardoor heeft Acer in West-Europa HP, dat slechts 1,4 procent meer verkocht dan vorig jaar, van de koppositie verdrongen. Opvallend is verder dat ook netbookpionier Asus ruim 15 procent minder verkocht.
Gartner gaat ervan uit dat de daling van de pc-verkopen in West-Europa zich ook in de rest van 2009 voordoet, zowel bij consumenten als professionele gebruikers. Ondanks het naderende begin van het nieuwe schooljaar, de introductie van nieuwe producten en de komst van Windows 7 in het vierde kwartaal zal de markt zich pas vanaf 2010 herstellen, verwacht analist Atwal.
Pc-markt West-Europa, 2e kwartaal 2009 versus 2008
Fabrikant | 2009 Q2 (aantal) | 2008 Q2 (aantal) | 2009 Q2 (aandeel) | 2008 Q2 (aandeel) | Groei 2009 Q2 vs 2008 Q2 |
Acer | 3.214.000 | 2.586.000 | 24,3% | 18,9% | + 24,3% |
HP | 3.014.000 | 2.974.000 | 22,7% | 21,7% | + 1,4% |
Dell | 1.553.000 | 1.960.000 | 11,7% | 14,3% | – 20,8% |
Toshiba | 767.000 | 814.000 | 5,8% | 5,9% | – 5,8% |
Asus | 679.000 | 801.000 | 5,1% | 5,8% | – 15,2% |
Overigen | 4.026.000 | 4.573.000 | 30,4% | 33,4% | – 12,0% |
Totaal | 13.254.000 | 13.707.000 | 100% | 100% | – 3,3% |
Bron: Gartner, juli 2009
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee