Managers tevreden over eigen aanpak crisis

Ondanks het feit dat Nederlandse managers iets meer tevreden over zichzelf zijn dan hun internationale collega’s, heeft Nederland het de afgelopen vijf jaar niet bijzonder goed gedaan. In vergelijking met andere landen mislukken veranderprogramma’s bij Nederlandse bedrijven relatief vaak, aldus Celerant. Een andere opvallende conclusie in het onderzoek is dat de crisis door veel bedrijven is gebruikt als kapstok om een verandering door te voeren: tweederde van de managers ziet in de crisis een kans om veranderingen door te voeren die in betere tijden moeilijk realiseerbaar zou zijn. In Nederland ligt dat percentage het hoogst van alle landen, met 74 procent. De meest genoemde doelstellingen van veranderprojecten zijn kostenreductie (65 procent), personeelsreductie (54 procent) en verandering van organisatiestructuur (40 procent).
Volgens Vivek Chaturvedi, Senior Vice President van Celerant Consulting, zijn de uitkomsten verontrustend: "De tevredenheid over de eigen aanpak van de crisis lijkt niet helemaal te stroken met de werkelijkheid: meer dan de helft van alle verandertrajecten mislukt." Een mogelijke oorzaak hiervan zit ook in de resultaten besloten: "Drie op de vier organisaties in Nederland is meer bezig met de korte termijn dan met de lange termijn. Dat roept een beeld op van bedrijven die haastige maatregelen nemen om kosten te reduceren, zonder dat er goed wordt nagedacht over de gevolgen. Dat is voor een deel wel te begrijpen, want de crisis kwam ook snel en managers voelden de noodzaak om iets te doen. Bovendien hadden de meeste topmanagers nog nooit een crisis van deze omvang meegemaakt."
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee