Overslaan en naar de inhoud gaan

EquaTerra voorziet snelle opleving outsourcing

De stagnerende groei van de economie creeërt kansen voor opdrachtorganisaties die schaalgrootte nastreven of door uitbesteding anders willen gaan werken. Dienstverleners voelen de neergang en zijn gebeten op groei bij bestaande klanten, die daardoor hun bedrijfsvoering sneller en beter kunnen ombuigen tegen lagere kosten. Dat meldt EquaTerra in zijn deze week vrijgegeven Pulse-onderzoek, dat in de loop van het vierde kwartaal van 2008 werd gehouden.
Business
Shutterstock
Shutterstock

Wereldwijd rapporteert 38 procent van EquaTerra’s adviseurs over het vierde kwartaal 2008 een stijgende vraag naar BPO- en ITO-uitbesteding. Dat is vijf procentpunt minder dan in het derde kwartaal. Amerika loopt voorop in de neergaande economische ontwikkeling. EquaTerra's adviseurs daar verwachten - na de vroegere eerste reactie van een uitgavestop - nu alweer een opleving en nieuwe investeringen in uitbestedingsovereenkomsten dan hun Europese collega´s. "Gedreven door consolidatie, veranderde prioriteitsstelling en naar beneden bijgestelde begrotingen, bouwt de vraag naar uitbesteding zich onderhuids op. Dat leidt in de tweede helft van 2009 waarschijnlijk tot een groeiend aantal uitbestedingscontracten."EquaTerra stelt vast dat bedrijven nu vooral zoeken naar manieren om kosten flexibel te maken en kasstromen vrij te maken. Sommige organisaties stellen outsourcingsprojecten juist uit. Maar organisaties die ervaring hebben met uitbesteden, kiezen voor bewegen: uitbestedingscontracten oversluiten of uitbreiden. Daarmee winnen ze schaalgrootte en profiteren van de nu mogelijke prijsvoordelen en betere voorwaarden. Ook zijn er nieuwkomers in de markt die doen aan wat EquaTerra ‘speed sourcing´ noemt: het ontplooien van inkoopinitiatieven om snel directe uitbestedingsvoordelen te boeken. De overheid is in de huidige tijd van recessie voor dienstverleners een witte raaf. Niet gehinderd door afnemende vraag naar de eigen diensten, blijft ze sleutelen aan interne processen en zoeken naar ondersteuning voor gedeelde diensten. Aanbieders halen bij de overheid ook contracten binnen voor training, ondersteuning van operationele toepassingen en beheer van de toeleveringsketen, stelt EquaTerra vast.De recente aanslagen en financiële schandalen in India zijn er de oorzaak van dat voorzichtige klanten in de richting van grotere, gerenommeerde outsourcing serviceproviders bewegen, weg van het tweede echelon. Nieuwe klanten kiezen vaker voor de zekerheid van zakendoen met westerse kwaliteitsdienstverleners, die veelal ook beschikken over aanzienlijke Indiase vestigingen. Ondanks deze strubbelingen verwacht EquaTerra dat India in de nabije toekomst een topbestemming voor uitbesteding blijft.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in