Overslaan en naar de inhoud gaan

Effect online campagne moeilijk meetbaar

Een van de knelpunten bij het vaststellen van de effectiviteit van online campagnes is de veelheid van methoden voor het meten van effect. Meer dan de de helft (51 procent) van de adverteerders heeft behoefte aan één meetstandaard. De bureaus zitten duidelijk minder (38 procent) met de problemen rond effectmeting. Een en ander blijkt uit een rondvraag onder 420 bureaus en adverteerders in opdracht van reclametechnologiebureau Adrime.
Business
Shutterstock
Shutterstock

Bureaus en adverteerders definiëren online succes verschillend
Sales en bereik zijn verweg de meest algemeen gehanteerde maten voor het kwantificeren van effect in online campagnes, maar ook hier blijken de adverteerders en de bureaus die hen naar de media toe vertegenwoordigen, onderling behoorlijk andere inschatting te maken. Waar adverteerders vooral naar duidelijke cijfermatige indicatoren zoeken lijken, de bureaus veelal een voorkeur te hebben voor de wat zachtere grootheden:

  • Bijna 40 procent van de adverteerders kijkt in de eerste plaats naar de omzet die met online advertenties wordt gegenereerd. Onder bureaus geldt sales voor slechts 26 procent als eerste maatstaf van succes.
  • Na sales komt bereik voor veel (24 procent) on line adverteerders als belangrijkste maatstaf voor succes. Maar de bureaus vinden bereik duidelijk minder vaak (15 procent) het belangrijkst.
  • Bureaus hechten vaak (25 procent) meer waarde aan zichtbaarheid van campagnes.

De belangrijke redenen om online reclame in te zetten zijn voor adverteerders het bereik (69 procent) en prijs (56 procent). Voor veel (73 procent) bureaus is meetbaarheid een belangrijke reden om te kiezen voor een online campagne.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in