Effect online campagne moeilijk meetbaar

Bureaus en adverteerders definiëren online succes verschillend
Sales en bereik zijn verweg de meest algemeen gehanteerde maten voor het kwantificeren van effect in online campagnes, maar ook hier blijken de adverteerders en de bureaus die hen naar de media toe vertegenwoordigen, onderling behoorlijk andere inschatting te maken. Waar adverteerders vooral naar duidelijke cijfermatige indicatoren zoeken lijken, de bureaus veelal een voorkeur te hebben voor de wat zachtere grootheden:
- Bijna 40 procent van de adverteerders kijkt in de eerste plaats naar de omzet die met online advertenties wordt gegenereerd. Onder bureaus geldt sales voor slechts 26 procent als eerste maatstaf van succes.
- Na sales komt bereik voor veel (24 procent) on line adverteerders als belangrijkste maatstaf voor succes. Maar de bureaus vinden bereik duidelijk minder vaak (15 procent) het belangrijkst.
- Bureaus hechten vaak (25 procent) meer waarde aan zichtbaarheid van campagnes.
De belangrijke redenen om online reclame in te zetten zijn voor adverteerders het bereik (69 procent) en prijs (56 procent). Voor veel (73 procent) bureaus is meetbaarheid een belangrijke reden om te kiezen voor een online campagne.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee