Consumentenbond: Onlinefraude lastig te herkennen

"Het blijkt lastig om echte websites en mails van namaak te onderscheiden. Consumenten kunnen daardoor gemakkelijk slachtoffer worden van onlinefraude", aldus Bart Combée, directeur Consumentenbond in een toelichting. Volgens de organisatie is bijna een kwart van de consumenten wel eens benaderd in een poging tot fraude of oplichting bij internetbankieren en onlinebetalen. Desondanks is het percentage daadwerkelijke slachtoffers niet groot.
Voor online aankopen is volgens de onderzoekers iDeal het populairst, 75 procent van de consumenten betaalt hiermee. Consumenten gebruiken de creditcard vaak bij bestellingen van buitenlandse sites. Vrouwen lijken wantrouwiger te zijn dan mannen en betalen vaker via betaling achteraf met een overschrijving, aldus de Consumentenbond.
Om consumenten te informeren over veilig winkelen op internet heeft de bond de website Laatjeniethacken.nl geopend.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee