Overslaan en naar de inhoud gaan

Consument laat pc-markt groeien

De groei is vooral te danken aan consumenten, die stug bleven doorkopen. Daarbij is het effect groter omdat het eerste kwartaal van 2009 zeer zwak was, door de economische crisis.
Business
Shutterstock
Shutterstock

Zakelijke pc-gebruikers kwamen uit op een nulgroei, wat een verbetering is ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, toen zij in aantallen minder pc’s aanschaften. De zakelijke markt blijft een vervangingsmarkt. Gartner verwacht dat de impact van Windows 7 op de aanschaf van zakelijke systemen pas duidelijk wordt in de tweede helft van dit jaar.

Consumenten kochten vooral notebooks. Daarvan was 20 procent een mini-notebook. Marktleider in het eerste kwartaal van dit jaar is Acer, dat zijn omzet met ruim 40 procent zag groeien. Met een marktaandeel van 23,4 procent versloeg de fabrikant HP, dat het met 22,6 procent moest doen. Een jaar eerder waren de rollen omgekeerd. Toen leidde HP de markt met een aandeel van 23,1 procent en volgde Acer met een marktaandeel van 19,4 procent.

Dell is derde met een marktaandeel van 10 procent. Ook Asus en Toshiba wisselden van plek. Asus verdubbelde zijn omzet bijna in aantallen en zag zijn marktaandeel groeien van 4,8 tot 7,9 procent. Daarmee is het nu de vierde pc-leverancier in West-Europa.

Toshiba groeide slechts 3 procent maar daalde in marktaandeel van 6,9 naar 5,9 procent en moet nu genoegen nemen met de vijfde positie.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in