Overslaan en naar de inhoud gaan

'Bedrijven niet klaar voor iPads en netbooks'

Het onderzoek is uitgevoerd door IDC, dat bijna 1000 eindgebruikers en meer dan 200 CIO's uit het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, België en Nederland ondervroeg over het gebruik van netbooks, iPhones, iPads en social media op het werk. Als het gaat om ondersteuning en beveiliging, schieten de bedrijven volgens de onderzoekers tekort. Daarnaast zien de bedrijven de kansen en mogelijkheden niet die de nieuwe technologieën en applicaties kunnen bieden.
Business
Shutterstock
Shutterstock

Het gebruik van consumentenelektronica op het werk is wijd verspreid. 95 % van de iWorkers, dat zijn medewerkers met een computer die is aangesloten op een netwerk, gebruikt ten minste één apparaat dat door henzelf is aangeschaft.

In Nederland maakt 27 % van de iWorkers gebruik van een smartphone, 18 % gebruikt netbooks en tablet pc's. De aantallen staan in schril contrast met de verwachting van de werkgevers over het gebruik ervan, respectievelijk 9 en 4 %.

Eddie Wakelam, vice president Application Modernisation and Outsourcing Services bij Unisys, zegt dat het onderzoek aantoont dat de 'consumerization' van IT op de werkvloer sneller groeit dan bedrijven hebben voorzien. "Bedrijven kunnen het zich niet veroorloven zich tegen deze trend te verzetten. Het gebruik van dergelijke apparaten en applicaties simpelweg verbieden zal de vloedgolf ook niet stoppen."

Europese bedrijven zijn open over het gebruik van social media platformen en applicaties op de werkvloer. In Nederland denkt 64 % van het IT-management dat hun werknemers tijdens het werk privéberichten plaatsen op chatrooms en blogs. In de praktijk blijkt 41 procent van de i-Workers dat daadwerkelijk te doen. In Duitsland denkt 54 procent van het IT-management dat hun werknemers tijdens het werk social networking sites bezoeken, terwijl 37 procent van de i-Workers dat doet.

Medewerkers en managers is gevraagd een cijfer toe te kennen aan de ondersteuning door bedrijven van de verschillende technologieën. Het cijfer 1 staat voor slecht en 5 voor zeer goed. De Nederlandse i-Workers gaven hun bedrijf voor de ondersteuning van social networks gemiddeld een 1,8, terwijl de IT-directeuren een gemiddelde 2,6 uitdeelden.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in