Overslaan en naar de inhoud gaan

IT markt in spagaat

Medewerkers en leiders van IT organisaties merken het al een tijdje. De markt bevindt zich in een spagaat. De druk om salarissen van IT-professionals te laten stijgen is onverminderd hoog, terwijl de tarieven die bedrijven aan hun klanten kunnen doorberekenen, nauwelijks meegroeien.

Balans tussen geld en mensen
Shutterstock

Er zijn meerdere krachten die deze discrepantie veroorzaken. Het vinden en behouden van gekwalificeerd personeel blijft een uitdaging. De inflatie is hoog en de kosten van levensonderhoud stijgen. Marktbewuste professionals verwachten daarom significante salarisverhogingen. IT-organisaties willen hier vaak wel in mee gaan, maar als resultaten onder druk staan kan dat niet altijd.

Veel klanten opereren met strakke IT-budgetten die eerder krimpen dan groeien. Hierdoor staan huidige tarieven staan onder druk en is er nauwelijks ruimte om te onderhandelen over verhogingen.

Dit zorgt ervoor dat IT-bedrijven moeten balanceren tussen het behouden van talent en het handhaven van gezonde marges. Bedrijven die de salarissen niet (kunnen) laten stijgen hebben moeite om nieuwe medewerkers aan zich te binden en lopen het risico waardevolle medewerkers te verliezen.

Het aanwijzen van oorzaken is gemakkelijker dan het vinden van oplossingen. Bij standaard consultancy is het aantal knoppen waar aan gedraaid kan worden beperkt. De omzet wordt vooral bepaald door het aantal uren dat een gemiddelde medewerker betaald werk voor klanten doet, en de tarieven. De salarissen zijn met afstand de grootste kostenpost.

Wat kan er gedaan worden om de impact van deze trend op de resultaten tegen te gaan?

Een mogelijke oplossing ligt in het verbreden van het verdienmodel. In plaats van focussen op projecten of detachering, kunnen IT-bedrijven meer inzetten op schaalbare oplossingen zoals productontwikkeling en het aanbieden van diensten. Dit vermindert de afhankelijkheid van de directe inzet van professionals. Het betekent wel dat de organisatie moet worden aangepast om de nieuwe diensten te kunnen ondersteunen.

Een andere oplossingsrichting is het automatiseren van repetitieve taken of deze uit laten voeren door AI. Dit is een realistische en waarschijnlijk onontkoombare stap, maar vereist wel een investering. Hetzelfde geldt voor het verlagen van de kosten door een deel van de uren offshore te laten uitvoeren. Zeker een goede optie, maar je moet eerst een team opbouwen, of een lokale partner vinden.

De realiteit is dat IT-bedrijven zich in een complex krachtenveld bevinden. Aan leiders de moeilijke taak om door middel van creatieve oplossingen en open communicatie naar zowel klanten als medewerkers een duurzame balans te vinden. Chief Koorddansen is een passende functietitel.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in